46% Hrvata će ove zime otputovati u inozemstvo, a i potrošiti više negoli prošle zime
Provedeno je online istraživanje o korištenju novčarskih usluga među korisnicima kartica. ...
Kako se pravilno ponašati u javnom bazenu
Uvijek pliva uz lijevi rub pruge. ...
Ljubav na poslu
Otkriveno je da su uredskim aferama skloniji muškarci. ...


Anketa
NALAZITE SE U
Pave Župan – Rusković, bivša ministrica turizma i turistička doajenka, otvoreno o smjernicama, ali i stranputicama dubrovačkog i hrvatskog turističkog trenutka
Objavljeno: 07.03.2012. 12:33  
Ne varajmo kod reklamiranja Dubrovnika
Ne varajmo kod reklamiranja Dubrovnika
  • Ne varajmo kod reklamiranja Dubrovnika
  • Ne varajmo kod reklamiranja Dubrovnika

Na fotografiji.Željko Marušić, Ankica Puškarić, direktorica TZ grada Ogulina, prof. Dragan Magaš s Hotelijerskog fakulteta u Opatiji, Pave Župan Rusković i Franco Palma



Pave Župan – Rusković: "Promovirajući Dubrovnik kao odredište i elitnog i masovog turizma, zapravo varamo i jedne i druge"

RAZVOJ BEZ VIZIJE: "Osnovni problem po meni jest u činjenici da Dubrovnik nema predodžbu kakav to turizam želi. Ne postoji strategija razvoja i onda svaki sudionik nudi ono što je njemu najisplativije i to vrlo kratkoročno. Nažalost, tako se ponašaju svi, i privatni ali i javni sektor, ne shvaćajući da „kidaju granu na kojoj sjede“. Drugim riječima: kombinacija neznanja i nepoznavanja struke sa željom za brzu zaradu".

 

 

Napisala: Katarina BULIĆ


Kada se spomene ime gospođe Pave Župan-Rusković gotovo istoga trenutka pomislite i na nekad uspješnu dubrovačku i hrvatsku putničku agenciju Atlas. Naime, uz Atlasove zlatne godine neizbježno su vezane i zlatne godine ove doajenke dubrovačkoga turizma, čiji su počeci karijere u ovom poslu krenuli usporedno s usponom Atlasa. Međutim, za razliku od Atlasa čija se karijera, ne možemo reći ugasila, ali sigurno drastično izmijenila s novom državom i novim vlasnikom, karijera gospođe Pave i dan-danas aktivno odolijeva nekim novim (i ne baš uvijek po turizam povoljnim) vjetrovima. Štoviše, britka na riječima i sigurna u stavovima, gospođa Pave Župan-Rusković i ove je zime uspjela uzburkati strukture gradskih vlasti u njezinom Dubrovniku, a bo'me i šire, što je završilo i svojevrsnim prekidom suradnje, odnosno zahlađenjem odnosa između nje i sadašnjih gradskih vlasti. Njezino iskustvo, međutim, u turističkom sektoru nije ni jednoga trenutka trpjelo, štoviše, zadovoljština je stigla i u obliku odobravanje čak i sa strane zbog koje se i „sukobila“ s dubrovačkim gradonačelnikom, pa je ova turistička doajenka i dalje itekako poželjan partner svakoj ustanovi kad je o razvoju turizma riječ. Stoga se i nama pokazala vrlo zahvalnim sugovornikom, analizirajući u nekim dijelovima i ne baš previše zadovoljavajuće smjernice (često nazivane i stranputicama) razvoja turističkoga bisera po kojem se u svijetu naša zemja najviše prepoznaje - Dubrovnika.

 

- Na početku ne možemo nikako zaobići događanja vezana uz Vašu „smjenu“ s mjesta predsjednice Radne grupe Destinacijskog menadžmenta grada Dubrovnika. Presudila je, da tako kažemo, izjava na račun, konkretno, Australaca i Novozelanđana. Možete li ukratko i za čitatelje Turist plusa reći, iz današnjeg kuta gledanja, što se zapravo dogodilo. Zašto je uslijedila spomenuta smjena od strane dubrovačkog gradonačelnika?

Prvo, moram reći da nisam smijenjena budući da nikakva službena odluka nije donesena. Točno je da je Ggradonačelnik 29. prosinca prošle godine izjavio da će predložiti da se ugovor sa predsjednicom RGDM ne produži,  iako je odluka o produženju tog ugovora do svibnja 2012.g već bila jednoglasno donesena na sjednici Vijeća TZ grada Dubrovnika 21.11.2011., kojom je predsjedavao i sam Andro Vlahušić kao predsjednik Vijeća. Ta ista odluka je jednoglasno prihvaćena u sklopu prve točke posljednje sjednice Vijeća Turističke zajednice grada Dubrovnika 12. siječnja ove godine kojom je također on predsjedavao.

Međutim, činjenica jest, da se naši stavovi oko najvažnijih stvari u Dubrovniku i turizmu potpuno razlikuju, a jedino oko čega smo se složili, je da ne možemo raditi skupa.

U tom smislu,  pretpostavljam da se pokušala iskoristiti moja izjava da se ne smije dozvoliti niti prihvaćati neprimjereno ponašanje u Gradu,  kojeg smo nažalost proteklog ljeta bili svjedokom. Naime, imali smo nekoliko grupa mladih iz Australije i Novog Zelanda. Nažalost ponašanje nekih od njih je bilo apsolutno zaprepašćujuće: na očigled stotina prolaznika  trčanje po Stradunu potpuno golih muškaraca s kriglama u rukama, seks pored crkve svetog Vlaha, povraćanje i mokrenje po ulicama… Kako sam puno puta naglasila ne smije se prihvatiti bezobzirna vulgarizacija Dubrovnika koji je  svjetsko kulturno središte i UNESCO-v grad univerzalne kulture.

 

"Biti ili ne biti" kvalitetnog razvoja

 

- Dubrovnik je, koliko mi je poznato, prvi grad u Hrvatskoj gdje je osnovan Destinacijski menadžment. Koja je  zapravo njegova uloga toga? I kako će dalje funkcionirati?

U postojećem Zakonu o sustavu turističkih zajednica spominje se da turistička zajednica ima ulogu destinacijskog menadžmenta (DM), ali ništa više od toga. Nadam se da će taj Zakon uskoro birti promijenjen radi pretvorbe sustava turističkih zajednica u sustav destinacijskih menadžmenta. Osnovna zadaća DM-a je usklađivanje privatnog i javnog interesa u regiji, te upravljanje turističkom ponudom tog područja. Po meni je to „biti ili ne biti“ daljnjeg kvalitetnog razvoja naše turističke ponude.

 

- Unatoč zadnjim događanjima, moramo reći da ste učinili značajne pomake upravo s čelne pozicije DM-a. Mislim, naravno, na produženje turističke sezone u Dubrovniku. Možete li ukratko predstaviti događanja i program kojim se mogućim gostima iz Europe i svijeta predstavlja Dubrovnik zimi. No, jasno, i u ostala godišnja doma. Naime, i Turistička zajednica grada Dubrovnika na turistička tržišta odnedavno izlazi pod sloganom „Dubrovnik za sva godišnja doba“.

Krenula sam od činjenice da je dojam koju svijet ima o Dubrovniku, ali i o cijeloj Hrvatskoj, pogrešan. Naime, smatra se da se radi o isključivo odredištu za ljetovanje, za program „sunce i more“. Tome je naravno značajno pridonijela i naše reklamiranje koje se zapravo svodi upravo na takav program. Znajući da Dubrovnik ima što pokazati tijekom cijele godine, dapače za one koji žele vidjeti Dubrovnik daleko bolje je posjetiti ga izvan sezone, nazvala sam program  „Dubrovnik – grad za sva godišnja doba“. Krenula sam od francuskog tržišta znajući da će se najbrže odazvati. Prva reakcija organizatora putovanja je bila negativna smatrajući da je zimi, odnosno van sezone Dubrovnik „mrtav“. Uvjerila sam ih da ćemo to promijeniti već ove zime i prihvatili su. Croatia Airlines je nastavila ljetni red letenja kroz cijelu godinu Pariz-Dubrovnik-Pariz i program je pokrenut 4. studenoga, 2011. Prihvatilo ga je  šest francuskih organizatora putovanja i jedan kanadski koji dovodi Kanađane iz Quebeka preko Pariza, a ostaju u Dubrovniku 19 dana. Program traje do 15. svibnja i nastavlja u jesen od 15. listopada do sljedećeg ljeta. Za sve njih smo osmislili poseban program, koji je prema upitnicima koje ispunjavaju prije povratka ocijenjen izvanredno, uz napomenu većine da će se ponovno vratiti. Osmislila sam program koji uz uobičajene ponude izleta, s naglaskom na ponudu jela i pića, sadrži i novi scensko glazbeni program na stranim jezicima, s temom iz odnosa Dubrovačke Republike i zemlje odakle turisti dolaze, a na osnovu dokumenata Dubrovačkog arhiva. Dakle, cilj nam je pokazati im našu bogatu povijest, kulturu i tradiciju i ono što je specifično za ovo podneblje. Program je poučno-zabavnog karaktera. Ocjene gostiju su odlične.  Također je u ponudi uvršteno i desetak različitih radionica, posebno gostima koji ostaju duže.

U sklopu promocije programa održala sam brojne prezentacije, prilagođene svakom pojedinom tržištu i to u Francuskoj, Kanadi, Brazilu, SAD-u, Grčkoj, Velikoj Britaniji, a u Dubrovniku predstavnicima organizatora putovanja i medija Švicarske, Njemačke, Italije, Japana, Norveške te organizatorima kongresa i događanja iz Austrije, Belgije, Nizozemske, Portugala, Italije i Poljske.

Posebno veseli činjenica da je Udruženje američkih agenata Travel Leaders prihvatilo moj poziv da svoj ovogodišnji skup održe u travnju u Dubrovniku. Također, u suradnji s predstavništvima Hrvatske turističke zajednice u Parizu i Zürichu ugostit ćemo francuske agente Havas Voyage u ožujku i biti domaćin Kongresa švicarskih agencija, u studenom 2012.

 

Grad bez vizije

 

- Za „Dubrovnik za sva godišnja doba“ svakako je zaslužna i zrakoplovna tvrtka Croatia Airlines s novim izravnim vezama..

- S Croatia Airlinsom odlično surađujem. Koristim i ovu priliku, još jednom im zahvaliti, jer bez nacionalnog zračnog prijevoznika ovaj program zasigurno ne bi uspio. Od jeseni ove godine kreću i nove izravne linije koje će povezati Dubrovnik s Zürichom i Londonom tijekom cijele godine, a pregovaramo i o uvođenju još dva izravna leta iz Ženeve i Münchene, a već smo dogovorili seriju čartera iz talijanskog Bergama od 8. listopada do 26. studenoga, 2012., kao i grupe Talijana iz Rima na redovnom izravnom letu.

 

- Kada smo na kraju poslovne 2011. govorili o novogodišnjem uređenju Dubrovnika spomenuli ste da se moglo i više učiniti. Tko je, ili što, najslabija karika u tom procesu?

Poznato je da su putovanja u prosincu vezana za Advent i da su najposjećeniji gradovi koji organiziraju kvalitetan Božićni sajam. U suradnji s hotelima s pet zvjezdica započeli

smo prošle jeseni organizaciju Božićnog sajma. Nadali smo se, prema obećanju iz prethodne godine, da će Dubrovnik biti primjereno okićen, što se nažalost nije dogodilo. Planirali smo napraviti kvalitetne snimke okićenog grada na osnovu kojih bi ubuduće promovirali program u  prosincu, što je bio cilj i japanskih TV snimatelja i novinara koji su tada došli u Dubrovnik, jer su u prosincu europski gradovi s Božićnim sajmom glavna odredišta Japancima. Mislim da ovo moraju biti zajednički programi grada Dubrovnika i njegove turističke zajednice, ali temeljeni našoj kulturi i tradiciji.  



IZDVOJENO:

ODREDIŠTE nasuprot CIJENE: "Obaranje cijena znači i omalovažavanje odredišta. Cijena mora biti odgovarajuća vrijednosti usluge koja se za nju dobijeDaleko manje utječe cijena na dužinu boravka od zanimljivosti ponuđenog programa.  Međutim, jedni promoviraju Dubrovnik kao visokokvalitetno odredište, a drugi kao odredište niskih cijena i raznih popusta. Tako zapravo varamo i jedne i druge."   


 

- Možda će nakon ostvarenja planiranoga iz Strategije razvoja turizma Dubrovačko-neretvanske županije ipak „sve sjesti na svoje mjesto“. Naime, tvrtka Horwath Consulting predstavila je u Dubrovniku turistički razvoj do 2020. godine. Koji su osnovni naglasci? Što se to Dubrovniku treba učiniti da bi bio, kao što je rečeno, na tragu konkurentnosti jedne Azurne obale. Jasno, pri tome uopće nije sporna kulturno-povijesna vrijednost i značaj starog dijela grada. No, pitanje je, usudila bih se reći, znamo li to i iskoristiti kako treba, to jest zaraditi na kraju svega.

Osnovni problem po meni jest u činjenici da Dubrovnik nema predodžbu kakav to turizam želi.      

Ne postoji strategija razvoja i onda svaki sudionik nudi ono što je njemu najisplativije i to vrlo kratkoročno. Nažalost, tako se ponašaju svi, i privatni ali i javni sektor, ne shvaćajući da „kidaju granu na kojoj sjede“. Drugim riječima: kombinacija neznanja i nepoznavanja struke sa željom za brzu zaradu. Zato vjerujem da će dokument koji je u izradi pomoći da se postigne usuglašenost svih sudionika i da se po njemu onda svi i vladaju.

 

Na znanje ulagačima

 

- Svi odreda govore (a to uostalom i svi i želimo) najviše o tome kako privući ulagače. Nedostaju oni i Hrvatskoj i Dubrovniku. Kako je to riješeno u Studiji razvoja turizma Dubrovačko-neretvamske županije? Gdje smo griješili do sada?

Dokument strategije će obuhvatiti i predviđene buduće projekte koji moraju biti usklađeni s postojećom planskom dokumentacijom. Isti će se nuditi mogućim ulagačima, kojima će iz tog dokumenta biti unaprijed jasno koliki je dozvoljeni kapacitet kao i druge značajke projekta, kako kasnije ne bi bilo iznenađenja ili osjećaja da su prevareni.

 

- Dubrovnik, rečeno je to već mnogo puta dosad, postaje sve više (ako već i nije!) izletnički grad. U njemu se, pokazala su to i istraživanja, gosti najkraće zadržavaju (jedva 3,5 dana). Kako ih zadržati? Mnogi će posegnuti za obaranjem cijena. Vi niste pristalica takvoga rješenja. Ili ste možda promijenili mišljenje?

Obaranje cijena znači i rušenje destinacije. Cijena mora biti odgovarajuća vrijednosti usluge koja se za nju dobije. Daleko manje utječe cijena na dužinu boravka od atrakcije ponuđenog programa.  Međutim, kao posljedica prije spomenute neusuglašenosti oko strategije, jedni reklamiraju Dubrovnik kao visoko kvalitetno odredište, a drugi kao odredište niskih cijena i raznih popusta. Tako zapravo varamo i jedne i druge. Oni koji su spremni platiti više i to i rade, su nezadovoljni kada shvate da se podupire masovni turizam. A oni drugi se osjećaju prevarenim kad shvate da su ostale cijene u odnosu na njihov aranžman  preskupe.

 

- I Vi ste bili na predstavljanu Strategije razvoja turizma Dubrovačko-neretvanske županije. Stekao se dojam kao da su se neki iznenadili. Možete li pojasniti svoj status u odnosu na ovu tvrtku.

Budući da je Dubrovačko-neretvanska županija potpisala  ugovor s tvrtkom Horwath Consulting za izradu Strategije razvoja turizma na području županije, a Dubrovnik čini u turističkom smislu oko 70 posto županije, dogovorili smo neprekidnu suradnju na izradi Strategije razvoja turizma grada Dubrovnika kako ne bismo na kraju imali dva, moguće i različita, dokumenta. Tako zajednički raspravljamo sve pojedinosti Strategije, koja će proći javnu raspravu prije konačne odluke.

 

- Mislite li da država dovoljno čini za dubrovački turizam? Kako komentirate stanje oko PDV-a?

- Jako sam sretna da je na čelo Ministarstva turizma došao čovjek iz struke. Znanje odnosno neznanje je po mom dubokom uvjerenju osnovni razlog svakog uspjeha i neuspjeha. Zato vjerujem da će se stanje bitno promijeniti na bolje u narednom razdoblju.

Dobra je odluka da se PDV smanji za određene usluge, samo je važno da se za tu razliku smanje i cijene, drugim riječima da se taj postupak ne iskoristi za dizanje cijena kako bi u konačnosti ostala dosadašnja cijena.


  isprintaj članak