Mobilna aplikacija Enjoy the best of Zagreb idealan je turistički vodič
S aplikacijom Enjoy the best of Zagreb se brzo može istražiti znamenitosti Zagreba te dobiti sve bitne informacije o gradu, javnom prijevozu, garažama, parkingu ...
Beč ima tisuću javnih česmi s pitkom vodom
Ozelenjivanje fasada, sadnja drveća i proširenje zelenih površina samo su neke od mjera protiv visokih temperatura. ...
Koliko dug bi trebao biti intimni čin po mišljenju žena
Istraživanja otkrivaju stvari koje se ne usudimo pitati u vezi trajanja spolnog odnosa. ...
Anketa


NALAZITE SE U > Vijesti iz svijeta
Da se ne ponovi s Croatia Airlinesom
Objavljeno: 13.08.2014. 20:44  
Da se ne ponovi s Croatia Airlinesom
Da se ne ponovi s Croatia Airlinesom

Balkanska istraživačka mreža (BIRN) objavila je nacrte tajnih ugovora između tvrtke “JAT Airways” i arapske tvrtke “Etihad”. Rezultati istraživanja BIRN-a pokazuju da je ugovor s “Etihadom” izuzetni štetan.

 

Radi lakšeg razumijevanja ovog istraživanja, potrudit ćemo se da veliki broj konfuznih informacija predstavimo na sustavan i jednostavan način.

Vlasnici tvrtke “Air Serbia” su Srbija (51%) i Etihad (49%).  U odnosu na udio u tvrtki, vlasnik snosi veću ili manju odgovornost, naročito kada je riječ o kapitalu. Srbija je većinski vlasnik, dakle ima i veće obaveze.

Da bi Srbija zadržala većinski udio u tvrtki “Air Serbia” (51%), sa čime se Aleksandar Vučić ponosi, Srbija je u 2013. godini bila obvezna uložiti preko 90 milijuna dolara, dok “Etihad” za manjinski udio (49%) mora platiti 40 milijuna dolara. Tih 40 milijuna dolara nije ulog, već je reč o zajmu. Dakle, tvrtka “Etihad” nije uložila 40 milijuna dolara, već je taj iznos pozajmila tvrtki “Air Serbia”.

Kada Vučić kaže “dobili smo” toliko i toliko novca od Ujedinjenih arapskih emirata, samo znajte da mi ništa ne “dobijamo” na lijepe oči. Na sve što dobijamo plaćamo kamatu. Dakle, pozajmljeno nam je (Srbiji) i mi to moramo jednom vratiti.

Dakle, tih 40 milijuna dolara netko će jednom morati i vratiti.

 

Nastavite čitati. Situacija postaje još zanimljivija.

U ugovoru do kojeg je došao BIRN navodi se da je Srbija u obavezi izmiriti sva dugovanja poduzeća u iznosu od 230 milijuna dolara. Dakle, novi manjinski vlasnik od 49% oslobođen je svih mogućih dugovanja.

Srbija je svoje obaveze platila mehanizmima “državne pomoći”. Postupak dodjele državne pomoći je naravno obavijen tajnom jer iz “Rješenja o dodjeli državne pomoći” izostavljen veliki broj podataka koji se tiču konkretnog iznosa.

Dodjelu državne pomoći kontrolira tijelo pod nazivom “Komisija za kontrolu državne pomoći” koja je osnovana 2010. godine.

Kada je BIRN zatražio uvid u točan iznos državne pomoći poduzeću “Air Serbia”, Komisija se pozvala na član 22. Zakona o kontroli državne pomoći koji glasi:

 

Tajnost podataka

Član 22

Članovi Komisije i zaposleni u ministarstvu dužni su da i po prestanku mandata, odnosno radnog odnosa, čuvaju podatke prikupljene u postupku kontrole državne pomoći, koji su od strane davaoca, odnosno korisnika državne pomoći, označeni kao poslovna tajna.

Podaci iz stava 1. ovog člana ne smeju se objavljivati niti saopštavati trećim licima bez izričite pismene saglasnosti lica na koje se odnose, osim kada je nadležni organ obavezan da tako učini, u skladu sa zakonom.

 

BIRN navodi da je ovo prvi put da Komisija nije objavila podatke o iznosu državne pomoći iako se radi o javnim sredstvima.

U “Rješenju o dodjeli državne pomoći” koje je objavljeno u proljeće 2014. godine, nekoliko mjeseci nakon što je postupak dodjele tog novca proveden, naveden je Kabinet prvog podpredsednika Vlade kao davalac državne pomoći.

Prvo, zapamtite da to rejšenje, koje je objavljeno, ne sadrži sve informacije o točnom iznosu državne pomoći.

Drugo, davalac pomoći je Kabinet prvog podpredsednika Vlade. To je bez pogovora u suprotnosti sa “Zakonom o kontroli državne pomoći” koji propisuje u članu 2. da davalac državne pomoći može biti samo pravno lice, što Kabinet potpredsednika odnosno predsjednika Vlade nije.

Dakle, Vučić je osobno dodijelio državnu pomoć, što je u suprotnosti, ne samo sa zakonom, već i sa zdravim razumom.

BIRN je ranije ove godine došao u posjed nacrta svih pet ugovora koji su potpisani na svečanosti u kolovozu 2013. godine.

 

(Ovo su dokumenti na engleskom jeziku:

Transakcioni ugovor

Ugovor o uslugama podrške

Ugovor o ulaganju

Ugovor o konsultantskim uslugama

Ugovor između akcionara)

 

Jedinstveni zbirni naziv ovih pet ugovora je “transakcioni dokumenti”. Taj naziv im je dodijelila Komisija za zaštitu konkurencije u Odluci o dozvoljenoj konkurenciji.

 

Gdje je nestao dug?

“JAT Airways” je dugo godina važio za velikog gubitaša koji je opterećivao javne financije Republike Srbije. Ni jedna prethodna Vlada nije priopćila točne podatke oko gubitka ovog poduzeća.

Prema istraživanju BIRN-a, dug kompanije “JAT Airways” u prvoj polovini 2013. godine iznosio je oko 233,7 milijuna dolara. Taj iznos je zaključen na osnovu procjena vrijednosti kapitala za potrebe sklapanja ovog posla.

U svibnju 2014. godine, novo rukovodstvo “Air Serbia” predstavilo je godišnji financijski izvještaj poduzeća za 2013. godinu. Tada je priopćeno da je dug tvrtke “Air Serbia”, a koja se zvala “JAT Airways” do rujna 2013. godine, oko 100 milijuna dolara.

Dakle, u prvoj polovini 2013. godine dug je 233,7 milijuna dolara, krajem godine je oko 100 milijuna dolara.

Gdje se i na koji način izgubilo preko 130 milijuna dolara duga tvrtke nije objašnjeno i ne vidi se u dokumentima koji su objavljeni nakon sklapanja ugovora s “Etihadom”.

Također, nije bilo moguće provjeriti koja je procijenjena ukupna vrijednost “JAT Airwaysa”, nepokretne imovine i slotova (prava na korištenje zračnih luka za polijetanje i slijetanja).

 

Obaveza Vlade Republike Srbije u 2013. godini bila je još:

- da osigura 16 milijuna dolara za otpremnine viška zaposlenih;

- da pokrije 13 milijuna dolara duga “Jata” prema aerodromu “Nikola Tesla”;

- da osigura pola milijuna dolara za otpremnine u tvrtki “JAT Catering” (koja je ovim ugovorom opet vraćena pod okrilje “JAT Airwaysa” odnosno “Air Serbia”);

- da osigura 23,5 milijuna dolara za potrebe restrukturiranja i još 40,2 milijuna za potrebe premoštavanje gubitaka.

ZBIR: 93,2 milijuna dolara obaveza države u 2013. godini.

 

Evo još nekoliko zanimljivih podataka…

Iz dokumenta koji se zove Strateški plan 2014.-2016., na koliko je i oročeno sudjelovanje “Etihada” u pokušaju oživljavanja srbijanskog zračnog prijevoznika, BIRN saznaje da Vlada Srbije mora dosigurati najmanje 326 milijuna dolara u početnoj fazi, vjerovatno u tri godine, kako bi pokrila troškove, a da uz to uloži dodatni novac u ono što bi trebalo biti zdravo poduzeće.

 

Pored ovoga, Vlada se još obavezala:

- da floti “Air Serbia” ustupi jedan od dva terminala na ekskluzivno korištenje;

- da jedan hangar “JAT Tehnike” pripadne “Air Serbia”:

- da osigura povlaštenu cijenu kerozina kod NIS-a tako što će se u potpunosti odreći akcize čime se cena smanjuje za pola;

- da sve moguće potencijalne povjerioce namiri iz budžeta Republike Srbije.

Dakle, ulaganje od 326 milijuna dolara, besplatni terminali, hangari, cijena kerozina bez akciza i sve ostalo što bi trebalo platiti.

 

Šta će Arapi platiti?

Partner iz UAE obavezan je:

- uplatiti 40 milijuna dolara u 2013. godini;

- da u razdoblju 2014.-2016. godine uloži do 60 milijuna dolara;

- da donese znanje upravljanja tvrtkom;

- da iskoristi svoje jedanaestogodišnje iskustvo iz zračnog prometa u unapređenje položaja “Air Serbia” na svjetskoj razini.

Najjednostavnije rečeno, porezni obveznici Srbije plaćaju više stotina milijuna dolara da bi nam Arapi prenosili njihovo iskustvo u zračnom prometu…

 

Dame i gospodo, “JAT Airways” postoji od 1927. godine. “Etihad” je osnovan 2003. godine.

Kada je reč o upravljanju, iako formalno Vlada ima većinu u Upravnom odboru, odluke donosi menadžment “Etihada”, odnosno, menadžement “Air Serbia” koji je “Etihad” izabrao.

Također, zarade vodećih ljudi tvrtke isplaćuje “Etihad” prema svojim standardima i kasnije te troškove fakturira srbijanskom avio prijevozniku.

 

Podsjetimo da je Aleksandar Vučić, po tko zna koji put, najavio da će sljedeće tjedan službeno objaviti tajni ugovor s “Etihadom”. Taj potez je uslijedio najverojatnije jer je u javnost dospjelo istraživanje BIRN-a. Ostaje da vidimopoklapaju li se ovi podaci i podaci iz tajnog ugovora.

Međutim, šta nam vrijedi i da svi tajni ugovori budu objavljeni kada nitko od odgovornih neće snositi posljedice. U ovoj državi (Srbiji) gotovo sve postaje besmisleno.

 

IZVOR: BIRN / Teleprompter.rs

  isprintaj članak