Prezaposliti javnost poplavom nebitnih informacija, da ljudi ne bi razmišljali i stekli osnovna saznanja u razumijevanju svijeta. | Objavljeno: 18.03.2020. 18:59 |
Bankomat nije kriv! (Snimio: Drago Jambrović)
Na osnovu rada američkog pisca Noama Chomskog donosimo vam popis od deset načina manipulacije putem medija.
Preusmjeravanje pažnje
Pažnju javnosti preusmjeravati s bitnih problema na nebitne. Prezaposliti javnost poplavom nebitnih informacija, da ljudi ne bi razmišljali i stekli osnovna saznanja u razumijevanju svijeta.
Stvaranje problema
Ta način nazivaju i "problem-reagiranje-rješenje”. Treba stvoriti problem, da bi dio javnosti reagirao na njega. Na primjer: izazvati i prenositi nasilje s namjerom da javnost lakše prihvati ograničavanje slobode, gospodarsku krizu ili da bi se opravdalo rušenje uređene (socijalne) države.
Postupnost promjena
Da bi javnost pristala na neku neprihvatljivu mjeru, uvoditi je postupno, "na žličicu”, mjesecima i godinama. Promjene, koje bi mogle izazvati otpor ako bi bile izvedene naglo i u kratkom vremenskom roku, bit će provedene politikom malih koraka. Svijet se tako vremenom mijenja, a da to kod ljudi ne budi svijest o promjenama.
Odlaganje
Još jedan način za pripremanje javnosti na nepopularne promjene je da ih se najavljuje puno ranije - unaprijed. Ljudi tako ne osjete odjednom svu težinu promjena budući da se prethodno privikavaju na samu ideje o promjeni. Osim toga i "zajednička nada u bolju budućnost” olakšava njihovo prihvaćanje.
Upotreba dječjeg jezika
Kada se odraslima obraća kao djeci, postižemo dva korisna učinka: javnost potiskuje svoju kritičku svijest i poruka ima snažnije djelovanje na ljude. Taj sugestivni mehanizam u velikoj mjeri se koristi i prilikom reklamiranja.
Buđenje osjećaja
Zloupotreba emocija je klasična tehnika koju se koristi u izazivanju kratkog spoja prilikom razumnog prosuđivanja. Kritičku svijest zamjenjuju emotivni impulsi (bijes, strah itd.) Upotreba osjećaja omogućava pristup nesvjesnom, pa je kasnije moguće na toj razini provesti ideje, želje, brige, bojazni ili prinudu, ili izazvati određena ponašanja.
Neznanje
Siromašnijim slojevima treba onemogućiti pristup mehanizmima razumijevanja manipulacije njihovim pristankom. Kvaliteta obrazovanja nižih društvenih slojeva treba biti što slabija ili ispod prosjeka kako bi ponor između obrazovanja viših i nižih slojeva ostao nepremostiv.
Veličanje gluposti
Javnost treba poticati u prihvaćanju prosječnosti. Potrebno je uvjeriti ljude da je poželjno biti glup, vulgaran i neuk. Istovremeno treba izazivati otpor prema kulturi i znanosti.
Stvaranje osjećaja krivnje
Treba uvjeriti svakog pojedinca da je samo i isključivo on odgovoran za vlastitu nesreću, usljed oskudnog znanja, ograničenih sposobnosti ili nedovoljnog truda. Tako nesiguran i potcijenjen pojedinac, opterećen osjećajem krivice, odustat će od traženja pravih uzroka svog položaja i pobune protiv gospodarskog sustava.
Zloupotreba znanja
Brz razvoj znanosti u posljednjih 50 godina stvara rastuću provaliju između znanja javnosti i onih koji ga posjeduju i koriste, vladajuće elite. "Sustav”, zaslugom biologije, neurobiologije i praktične psihologije, ima pristup naprednom znanju o čovjeku i na tjelesnom i na psihičkom planu.
![]() |