Ne morate platiti sve što dolazi na stol
Novo jelo ili piće ne plaćate, a ako ugostitelj odbije zamjenu naručeno niste dužni platiti. ...
Nove SightRun ture za novu turističku sezonu za one koji vole trčanje
SightRun tim kaže kako bi trčanje nakon biciklizma moglo zapravo postati novi zaštitni znak Hrvatske, ako se dovoljno potrudimo. ...
Prvi strip na svijetu

Strip je pridonio nazivu "žuti tisak" za novine i časopise sa senzacionalističkim sadržajem. ...
Anketa


NALAZITE SE U
Prijateljstva jačaju dječje samopouzdanje
Objavljeno: 25.07.2013. 09:49  
Dječja prijateljstva
Dječja prijateljstva

Dječja su prijateljstva izuzetno važna za zdrav psihološki razvoj mališana kao i za stvaranje pozitivnih društvenih odnosa. Izlazeći iz faze najranijeg djetinjstva, djeca se uče surađivati, dijeliti, pregovarati, davati i primati. Prijateljstva će im pomoći da postanu osjetljivi, da počnu razmišljati o tužim osjećajima i da počnu sagledavati stvari iz tuđe perspektive. Druženje s vršnjacima ima višestruko pozitivan utjecaj, jer isti nude povratne informacije, savjet, prijateljstvo, pozitivne primjere, ohrabrenje, nova iskustva.

Prijateljstva jačaju dječje samopouzdanje. Prate ga u svim prijelaznim fazama i pomažu mu da se suoči sa teškoćama. Kroz cijeli život prijateljstvo je jedno od najvažnijih životnih aktivnosti.

Kako djeca rastu tako se i mijenja njihova sposobnost formiranja odnosa s vršnjacima. Prijateljstva se stvaraju u nekoliko faza. Svaka je drugačija, nosi svoje pozitivne strane i rizike, ali je jako važno da dijete uvijek bude u kontaktu s vršnjacima.

U početku, sa oko dvije godine, dijete je egocentrično. Isprva će drugu djecu samo promatrati ili ih oponašati. U dobi od dvije do tri godine djeca se uglavnom igraju sami za sebe, ne pokušavajući se uključiti među drugu djecu. Poslije treće godine mališani počinju primjećivati drugu djecu, razmjenjivati igračke, govore što rade te ponekad dolazi i do sukoba i otimanja igračaka.

Sa četiri godine djeca se igraju zajedno u manjim grupama. U tom razdoblju često ih možemo vidjeti kako se igraju mame, odgajateljice, policajca… Tek kasnije, u predškolskom uzrastu, djeca razumiju i sposobna su za dužu igru i mogu zaista uživati u druženju.

Školsko dijete je sposobno sudjelovati u svakoj igri te upoznavati druge. Intimnost među prijateljima se razvija još kasnije. Između devete i dvanaeste godine dijete počinje prepoznavati unutrašnje vrijednosti i koristi ih kao kriterij za biranje društva. U toj se dobi počinju zanimati i za suprotan spol. Prijatelji se uvažavaju i međusobno povjeravaju. Sposobnost da se na ovaj način ostvari kontakt služi kao osnova za sve kasnije odnose.

Roditelji predstavljaju sponu između djece i njihovog okruženja. Na njima je da pomognu svom djetetu te da mu olakšaju približavanje vršnjacima. Najlakše i najprirodnije jest ako su i sami roditelji druželjubivi. Tako će primjerom suradnje, prijateljstva i brige za druge prenijeti djetetu željeni model ponašanja. Uz to bit će im lakše organizirati aktivnosti u kojima će se djeca družiti s vršnjacima, kao npr. posjete rodbini ili prijateljima sa djecom. Preporuča se da roditelji u svom životnom prostoru osiguraju mjesto i materijale za igru, da odvoje vrijeme za te važne aktivnosti te da što češće omoguće svojoj djeci druženje s malim prijateljima. Mali stan, stari namještaj, udaljenost ili nedostatak vremena ne bi smjeli biti prepreka za druženje. Za ugodnu atmosferu, u koju će vaše dijete rado dovoditi prijatelje, često je dovoljno samo dobro raspoloženje i osmijeh.

Što činiti u situacijama kada nam se ne sviđa djetetovo društvo ili kada mislimo da je upao u loše društvo? Zapitajmo se prvo što točno znači „loše društvo“? To nije neka vanjska karakteristika, naušnica ili neuredan izgled, niti bi kriterij trebao biti ocjene ili neka obiteljska situacija (rastavljeni roditelji, alkoholizam u obitelji i sl..)

Nadalje pokušajte shvatiti koje potrebe djeteta zadovoljava to prijateljstvo. Djeca se vežu za takve vršnjake kako bi privukla pažnju, iz odanosti, potrebe za pripadanjem, želje za izazovima, bunta, nesigurnosti u sebe. Kakav god prijatelj bio, kritiziranje sigurno neće pomoći. Ukoliko se umiješate i ne poštujete njegove izbore, u situaciji u kojoj ćete mu trebati pomoći da nađe bolje uzore nećete moći ništa napraviti. Ukoliko imate neku primjedbu komentirajte određeni neodgovarajući postupak tog prijatelja. Njegujte argumentiranu razmjenu mišljenja, učite ih da pokažu čvrstoću, da se nauče oduprijeti pritisku grupe. Podsjećajte ih na njihove specifične vještine, ohrabrite neovisnost. Upoznajte djecu s kojima se druži i, ako je moguće, njihove roditelje.

Ipak, najsigurnije je da dobro upoznate svoje dijete, da pratite njegov razvoj i interese te da odnos s njim zasnujete na međusobnom povjerenju.


  isprintaj članak