Krovovi bečkog metroa postaju postrojenja za proizvodnju solarne energije
Dobivenu će se energiju trošiti odmah na mjestu proizvodnje za pogon dizala, pokretnih stuba i rasvjetu. ...
Pravila ponašanja u restoranu i baru
Ukoliko ste u žurbi ili ne volite čekati, dajte napojnicu konobaru unaprijed i naglasite mu kako znate cijeniti dobru uslugu. ...
Masovno samoubojstvo ptica u Indiji
Želite li se odvojiti od monotonije svakodnevnog života, trebali biste posjetiti neobična mjesta u Indiji i ostati zaprepašteni. ...
Anketa


NALAZITE SE U > Kolumna
Oprezno s oznakom kakvoće "Q"
Objavljeno: 30.05.2012. 21:09  
Hrvatski turizam su stvorili domaći ljudi
Hrvatski turizam su stvorili domaći ljudi

Na fotografiji: hotel Eden, Rovinj


Hotelima Monte Mulini u Rovinju, Le Meridien Lav u Podstrani i Valamar Lacroma Dubrovnik u Dubrovniku dodijeljen je potvrda kakvoće Q prema Zakonu o ugostiteljskoj djelatnosti. Riječ je o prva tri hotela, a prema riječima Veljka Ostojića, ministra turizma, očekuje se još pedesetak hotela s takvim oznakama. Ideja je odlična i bilo je vrijeme da se pokrene s "mrtve točke". Ovime mislim i na ostale moguće potvrde, odnosno oznake kakvoće s naglaskom na hotele pristupačne osobama s invalidnošću. Imamo li i jedan prilagođen slabovidnim, slijepim i gluhim osobama?

No, poznavajući kakvoću usluge u našim hotelima pitam se je li zaista nužno da čak deset posto hrvatskih hotela dobije tu oznaku budući da ćemo je obezvrijediti. Bilo bi daleko uputnije da se posebnom oznakom u svim reklamnim materijalima i slično, ali i na ulazima u hotele, uvede oznaka malog obiteljskog i, posebno, standardnog hotela čime bi gosti bili bolje obaviješteni o onome što ih čeka. Naime, obiteljski hotel ima sasvim drugačiju vrstu usluge i u nemogućnosti je ponuditi bogatstvo dodatnih usluga primjerenih velikom hotelu (trgovine, saloni ljepote, wellness...). 

Oznaka kakvoće "Q" dodijeljena je prema ocjeni mjerodavnih predstavnika Ministarstva turizma i prema ocjenama tzv. tajnog gosta koji je zaposlenik tog ministarstva. Riječ je zaista o hotelima gdje se ne može promašiti, no, ne bi li bilo bolje da ubuduće tzv. tajni gost bude osoba koju zaposleni neće prepoznati. Sjećam se jedne prigode kada smo razgovarali Tina Čubrilo Eterović, novinarka Hrvatskog radija, i ja o splitskom hotelu Park za koji sam rekao da ne zavređuje četiri zvjezdice. Bila je osupnuta mojom izjavom na što sam odgovorio kako u hotel dolazim kao nepoznata osoba i dobivam usluga kao i svi gosti, za razliku od nje koja se najavljuje kao novinar i time dobiva višu razinu usluge. E, tako je i s tajnm gostom iz Ministarstva turizma koji će u većini slučajeva biti prepoznat.

Još jedan od dobrih primjera je SOS u kupaonici. Uobičajeno je da to bude uzica s plastičnim završetkom koju će gost povući ukoliko mu pozlije ili se oklizne i padne u kadu ili na pod tuš kabine. Dosadašnja iskustva pokazuju da su te uzice uglavnom podvezane i vrlo visoko s obrazloženjem da od vode istrunu pa ih podižu visoko da se to ne dogodi, zaboravljajući da u tom slučaju gost do njih ne može. Drugi slučaj je da se nitko ne odaziva na povučenu uzicu što mi se do sada dogodilo u svim hotelima u kojima sam ih iskušao, pa tako i u rovinjskom hotelu Eden (na fotografiji). Treće su telefoni u kupaonicama koji su udaljeni od dohvata ruke ukoliko se netko teško ozlijedi u kadi ili tuš kabini. Pitam se jesu li tzv. tajni gosti to primijetili u obiđenim hotelima, odnosno ima li Ministarstvo turizma neku mogućnost kažnjavanja nečovječnih hotelijera?

Smatram da oznaku kakvoće ne bi smjeli dobivati hoteli ispod četiri zvjezdice budući da i među onima s četiri i pet zvjezdica postoje velike razlike. Primjera je puno, a najbolji su "nategnute" zvjezdice da se zadovolje nečiji interesi i želje samih vlasnika koji ne shvaćaju da ih prodaju kakvoća i položaj, a ne zvjezdice. Zanima me tako hoće li hotel Garić u Garešnici dobiti željene četiri zvjezdice nakon izgradnje wellness centra uprkos malim sobama, ali s vrlo ljubaznim osobljem i odličnim jelima koje priprema vrhunski kuhar? Hotel za preporučiti!

U svakom slučaju čestitam prvim trima hotelima i iskreno želim da ih, uprkos gornjem tekstu, bude puno sa zasluženim potvrdama kakvoće budući da ih hrvatski turizam zaslužuje. Žalosno je vidjeti kako nas neke druge zemlje prestižu dok smo mi nekada gotovo vladali sredozemnim turizmom pa stoga podržavam poticanje hotela za borbu za kakvoću i potvrdu "Q". Jedan od primjera je Tunis gdje je samo u gradu Sousseu (drugi po veličini u državi s nekih 250.000 stanovnika) u kojem je približno 160 hotela - gotovo svi s preko 400 soba. Dodamo li tome Monastir, Tunis, Mahdiu, Hammamet, Djerbu... imaju daleko više ležajeva nego mi, rade nekoliko mjeseci duže od nas i - sobarice pozdravljaju!

Za kraj bih današnje političare u turizmu upozorio da su hrvatski turizam stvorili građani Hrvatske (Jugoslavije), domaći stručnjaci i domaći radnici, da smo bili u mnogo čemu predvodnici o čemu najbolje svjedoči naturizam, ali i predivni hoteli poput cavtatske Croatie.


  isprintaj članak