Krovovi bečkog metroa postaju postrojenja za proizvodnju solarne energije
Dobivenu će se energiju trošiti odmah na mjestu proizvodnje za pogon dizala, pokretnih stuba i rasvjetu. ...
Pravila ponašanja u restoranu i baru
Ukoliko ste u žurbi ili ne volite čekati, dajte napojnicu konobaru unaprijed i naglasite mu kako znate cijeniti dobru uslugu. ...
Masovno samoubojstvo ptica u Indiji
Želite li se odvojiti od monotonije svakodnevnog života, trebali biste posjetiti neobična mjesta u Indiji i ostati zaprepašteni. ...
Anketa


NALAZITE SE U
Hotelske zvjezdice repatice ili sunca?
Objavljeno: 08.10.2017. 13:17  
Kategorizacija hotela i hotelske zvjezdice
Kategorizacija hotela i hotelske zvjezdice

Standardizacijom različitih sustava, uz želju da se olakša funkcioniranje turističke industrije, zadovoljavaju se potrebe gosta kako bi znao što ga očekuje u pojedinoj hotelskoj kući s obzirom na kategoriju.

 

Napisao: Vinko Mojtić

 

Stvaranjem sustava kategorizacije smještajnih objekata pokušava se stvoriti što je više moguće korektan odnos prema hotelijerima i krajnje jednostavan i lako razumljiv sustav za goste hotela Tako je i u Hrvatskoj, poput u većini europskih zemalja, stvoren sustav kategoriziranja hotela temeljen na zvjezdicama. Prema ovom sustavu hoteli su podijeljeni u kategorije od najmanje dvije, što je glupo da nema i jedne zvjezdice, do najviše pet zvjezdica. Osim osnovnih uvjeta koje smještajne jedinice, kao i zajedničke prostorije, u hotelima moraju zadovoljiti, kategorizacijom je obuhvaćena i minimalna površina hotelske sobe s obzirom na broj zvjezdica. Kako je objašnjeno poslije u članku, površina ovih "privatnih" prostorija hotela ovisi o kulturološkim karakteristikama pojedine europske zemlje.

 

Za vrijeme premijera Blaira ujednačeni sustav

Hrvatski je model po ovom pitanju sličniji srednjoeuropskim državama, vjerojatno zbog kulturnog, povijesnog i gospodarskog utjecaja koje te zemlje imaju na nas, a nešto više se razlikuje od britanskog i skandinavskog, gdje je arhitektonsko nasljeđe uvjetovalo drugačije uvjete. Vrijedno je napomenuti kako je Velika Britanija tek za vrijeme predsjednika Vlade Blaira, dobila usuglašeni nacionalni sustav kategorizacije hotela. Do tada su vrijedili različiti sustavi u Engleskoj, Škotskoj i Sjevernoj Irskoj.

Prema važećem sustavu kategoriziranja u Hrvatskoj, minimalna površina soba (jednokrevetnih, dvokrevetnih ili apartmana) ograničena je za dvije zvjezdice

na 11 čvm za jednokrevetnu sobu, 15 čvm za dvokrevetnu, odnosno 26 čvm za hotelski apartman. Vrijednosti se povećavaju sukladno broju zvjezdica, pa tako za tri zvjezdice iznose 12 čvm za jedno- krevetnu sobu, 17,5 čvm za dvo-krevetnu sobu i 29 čvm za apartman. Za četiri i pet zvjezdica vrijednosti iznose; 16,5, 21,5 i 32 četvornih metara, odnosno 18, 24 i 35 četvornih metara za iste vrste soba. Iz ovih se brojki vidi da se zakonodavac nije vodio načelom proporcionalnog rasta površine soba svake od hotelskih kategorija, već je za više kategorije hotela kao minimalne uvijete površine ostavio progresivno veće vrijednosti. Ovim se željela naglasiti bitnost osnovnog pravila kod kategorizacije, a to je da rastom kategorije hotela nije potrebno povećati samo osnovne uvjete, već se traži i opremanje prostora soba sadržajima koji sa sobom nose i prilagođavanje usluge "kvalitetnijem" gostu koji posjećuje hotele viših kategorija.

 

Zvjezdicom više bolji uvjeti boravka

U sklopu kategorizacije opisani su obavezni elementi koji je svaki hotel dužan ispuniti prema kategoriji u koju spada, tako da je npr. hotelijer koji želi prijeći iz kategorije dvije zvjezdice u višu od tri mora dodatno opremiti sobu s ogledalom da se može vidjeti cijelo tijelo po visini, sefom u sobama, mini- barom, protupožarnim alarmom, dok 50 posto dvokrevetnih soba mora imati kutak za boravak i zavjese koje potpuno isključuju dnevno svjetlo, za što je vrlo često potreban i dodatan prostor u sobi. Kako je za zadovoljenje ovih uvjeta potreban i dodatni prostor 2,5 čvm u dvokrevetnim sobama samo će neki hoteli u praksi odgovaraju ovim uvjetima. Na taj način se sprečava moguća nepravilna viša kategorizacija onih hotela koji ne zadovoljavaju i arhitektonske uvjete.

Osim suhoparnih brojčanih podataka o površinama soba, Pravilnikom o kategorizaciji navedeni su, naravno, i osnovni elementi svake od kategorija hotela. Tako svaka od viših kategorija mora sadržavati sve ono što i niža od nje, uz, naravno, dodatne elemente. Za dvije zvjezdice potrebno je imati kupaonice u smještajnim jedinicama, telefon za interne pozive, pisaći stol sa stolicom, garderobni ormar, te ponudu za puni zajutrak. Hoteli s tri zvjezdice moraju osigurati dizalo (ako su viši od tri kata odnosno četiri razine) te telefon s izravnim izlazom u javnu telefonsku mrežu, TV u boji s daljinskim upravljačem i klimatiziranu blagovaonicu.

Hotel sa četiri zvjezdice mora imati isto što i hotel s tri zvjezdice, a uz to još i uslugu interneta, sef u sobama, mini-bar, dojavljivač požara, 50 posto dvokrevetnih soba mora imati kutak za boravak, zavjese koje potpuno isključuju dnevno svjetlo, mogućnost gašenja glavne rasvjete iz kreveta, ogledalo za cijelu figuru, 30% ležećih kada s rukohvatom u kupaonicama, sušilo za kosu, zahtjevan buffet zajutrak, usluživanje u smještajnim jedinicama, caffe bar, parkiralište za motorna vozila za 20% smještajnih jedinica.

Najviša kategorija hotela od pet zvjezdica uz sve ovo također je dužna ponuditi svojim posjetiteljima na ulazu u hotel uslugu vratara i nosača prtljage, sve dvokrevetne sobe moraju imati kutak za boravak, mogućnost odabira plaćenog TV programa, prešu za hlače, svijetleće pozicijske oznake na prekidačima, ležeće kade u svim kupaonicama, kao i ogledalo s povećalom za šminkanje i obavezni ogrtač.

Iz ovog se presjeka minimalnih uvjeta vidi kako se kategorizacijom željela postići što bolja usluga za gosta i to na način da se podizanje u višu kategoriju omogući samo onim hotelima koji imaju arhitektonske uvjete, odnosno dovoljno raspoloživog prostora, za opremanje elementima potrebnim za prelazak u višu kategoriju.

 

A Europa?

Za uspoređivanje hrvatskog sustava s europskim prikupljena je mala baza podataka iz različitih europskih zemalja.

Ako uspoređujemo hrvatsku kategorizaciju s nekoliko različitih europskih država, na vidjelo dolazi cijeli niz problema s kojima se suočava Europska unija koja je u procesu usklađivanja različitih nacionalnih sustava kategorizacije, sve sa ciljem da bi se potrošačima (hotelskim gostima) izjednačili standardi i pojednostavnilo shvaćanje što u stvari znači da hotel ima određeni broj zvjezdica. Kulturološke i ostale razlike među zemljama Unije pokazuju kako se npr. veličina soba za najmanju kategoriju hotela razlikuje od 16 četvornih metara u Danskoj za najniže dvije zvjezdice, do posebnih hotela koji se nalaze u područjima pod zaštitom UNESCO-a u Italiji poput poznatog hotela Danielli u Veneciji koji ima najviših pet zvjezdica i dvokrevetne sobe jednake veličine.

 

Mađarska bolja od Hrvatske

Tako u susjednoj Mađarskoj, koja nam je barem dijelom kulturološki bliska, vratara su obavezni imati hoteli već od tri zvjezdice, dok u Hrvatskoj vratara moraju imati samo hoteli one najviše kategorije od pet zvjezdica. Sljedeća uočljiva razlika jest u kategorizaciji hotela od vrlo visoke četiri zvjezdice koji moraju imati ljekarnu u sklopu objekta kao i osnovne kozmetičke pripravkeu svakoj sobi. Kod nas se kozmetički pripravci, a time se ne misli na sapun i šampon za kosu, isključivo "pojavljuju" u hotelima s pet zvjezdica, a u kategorizaciji nigdje nisu izričito spomenuti, što ostavlja prostor zakonodavcu da dodatno doradi ovaj dokument.

Danska se kvalifikacija pokazala najzahtjevnijom, tako se osim kvalifikacije hotela prema površini soba i osnovnim elementima usredotočila na područja u kojim dijelovima grada je moguće imati koje kategorije hotela. Kako je jedini veliki grad u ovoj zemlji Kopenhagen, takva je klasifikacija nastala kao plod suradnje s gradskim vlastima. Ovakva se strogost u kategorizaciji odrazila i na činjenicu da Danska poznaje hotele od jedne i bez zvjezdica, što kod nas nije slučaj.

 

U Njemačkoj svake tri godine promjene

Njemačka je novu kategorizacija uvela 1999. godine i od tada se planski mijenja svake tri godine, prateći potrebe tržišta. Ovo je napredan sustav kategoriziranja koji omogućuje brzo reagiranje zakonodavca na potrebe tržišta. Od uvođenja ispravljan je već nekoliko puta, a promjene se u osnovi odnose na broj soba koje svaka kategorija hotela mora imati za nepušače, kao i posluživanje halal i košer hrane u hotelima više kategorije.

U razvijenoj Švedskoj kategorizacija hotela sve više uključuje i obaveze hotelijera u postupanju prema okolišu i štednji potrošnje kako električne energije, tako i toplinske. Tako da nacionalno tržište koje ima razvijenu ekološku svijest posebno nagrađuje primjenu ovih pravila u poslovanju hotela u kojima potrošači odsjedaju.

 

CEN i IH&RA

Glavna organizacija koja je na sebe preuzela ovaj težak zadatak harmoniziranja pravila i koja za cilj ima uskladiti ovu problematiku prije nego što dođe pred europarlamentarce je CEN koja usko surađuje s najvećom svjetskom organizacijom hotelijera i ugostitelja pod nazivom IH&RA. Obje su organizacije došle do sličnih zaključaka pokušavajući uskladiti bitno različite sustave nacionalnih kategorizacija i velikih svjetskih hotelskih lanaca, koji opet imaju svako svoja pravila kategoriziranja hotela članica svoje grupe, a to je da se standardizacija mora odvijati prema svjetskim (odnosno europskim) regijama, te da je europski i svjetski sustav najbolje standardizirati putem poznatog ISO sustava. Europska će se organizacija (CEO) usredotočiti na minimalne sanitarno-higijenske sustave usklađivanja u hotelijerstvu i ugostiteljstvu, što se kod nas već pokazuje na primjeru HACCP sustava, dok se IH&RA zajedno sa Svjetskom turističkom organizacijom usmjerila na ISO.

International Organisation for Standardisation - poznata je i na našem tržištu putem tzv. ISO 9000 standarda, koji u bilo kojoj od gospodarskih grana jamči najviša svjetska dostignuća na tzv. Qual- ity Managementu. Kako je riječ o organizaciji koja već ima veliki međunarodni ugled, a u osnovi je profitno organizirana, europski CEN i međunarodna udruga IH&RA smatraju da bi bilo u interesu hotela preuzeti sustav koji će postaviti ISO 9000 standarde po najnaprednijim spoznajama u menadžmentu. Naime Europska unija se ustručava nametati zemljama članicama zakonska rješenja, koja se sve više kod državljana zemalja članica izazivaju rezervu, pa i otpor. Stoga je odabir međunarodne organizacije za standarde koja je 2004. počela s pripremama izrade svjetskog sustava standardizacije sretan politički i poslovni odabir.

I na kraju nikako ne valja zaboraviti kako su u osnovi cijelog motiva za standardizacijom razli- čitih sustava, uz želja da se olakša funkcioniranje turističke industrije, potrebe gosta kako bi znao što ga očekuje u pojedinoj hotelskoj kući s obzirom na kategoriju.

  isprintaj članak