Bosch i Mercedes-Benz pokreću pilot-projekt za uslugu automatiziranog prijevoza u San Joseu
Automatizirana vozila S-klase opremljena Boschevim i Mercedes-Benzovim sustavom vožnje i softverom pružaju uslugu prijevoza između zapadnog San Josea i središta ...
U kojoj zemlji pršti od orgazma?
Sve vrvi trgovinama seksi igračkama, raznim spolno poticajnim materijalima, pornografskim filmovima i slično. ...
Krovovi bečkog metroa postaju postrojenja za proizvodnju solarne energije
Dobivenu će se energiju trošiti odmah na mjestu proizvodnje za pogon dizala, pokretnih stuba i rasvjetu. ...
Anketa


NALAZITE SE U
Prva putnička agencija Putnik registrirana je 2.10.1923. u Beogradu
Objavljeno: 27.07.2013. 16:57  
Kratka povijest hrvatskih putničkih agencija
Kratka povijest hrvatskih putničkih agencija

Današnje agencije Generalturist, sa sjedištem u Zagrebu, i Atlas u Dubrovniku, kao i Dalmacijaturist u Splitu i Kvarner Express u Opatiji (koji je ovaj naziv počeo koristiti 1952.) a koje više ne posluju, nastale su tijekom 1962. godine kao rezultat osamostaljenja postojećih filijala i poslovnica agencije Putnik. Ta agencija je registrirana 2.10.1923. u Beogradu, a nastala je udruživanjem prvih naših putničkih agencijama, osnovanih tijekom proljeća 1923. godine u Zagrebu, Splitu i Dubrovniku, s još nekoliko dioničara. Inicijative za osnivanje agencije pokretalo je zagrebačko Društvo za promet stranaca u Kraljevini Hrvatskoj i Slavoniji i 1911. (no omeo ju je I. svjetski rat) i 1919. godine. Istovremeno s registracijom Putnika, osnovane su i filijale u Beogradu i Zagrebu. 

Napisala: Maja Stanić

Kako tadašnja država nije mogla kontrolirati dioničko društvo, ukida ga 1927. godine Pravila rada objavljena 1923. godine, kojima sve dionice dolaze u ruke državnih institucija i turističkih organizacija. Tako Putnik sve do likvidacije početkom II. svjetskog rata posluje kao državna putnička agencija, ujedno zadužena i za promidžbu u inozemstvu. Nakon rata ponovo uspostavljeni Putnik kratko posluje kao dioničko društvo jer već 1946. godine dolazi do opće nacionalizacije pa i Putnika 6.12.1946. godine. Putnik nastavlja rad pod starim imenom, a u djelokrugu njegovog rada prevladavala je organizacije putovanja na domaćem planu kao i početak organiziranih putovanja u inozemstvo. Od 1950. godine u organizaciji Putnika počinju ponovo dolaziti prve grupe turista iz Austrije, Velike Britanije i Francuske, a nešto kasnije i iz Njemačke.

 

Opći gospodarski problemi u državi, izazvani prije svega razaranjima u II. svjetskom ratu i troškovima obrane, doveli su do prve decentralizacije u zemlji pa je 1. srpnja 1951.godine i Putnik prestao djelovati kao savezno poduzeće. Filijale Putnika s njihovim poslovnicama od tada se prenose u nadležnost republičkih vlada s ciljem da se u njima osnuju odgovarajući gospodarski subjekti. Zagrebačka filijala Putnika osnovana je u izravnoj nadležnosti Vlade Republike Hrvatske 26. svibnja 1950. godine kao centralizirano poduzeće, ali sada u nadležnosti republičkih organa. Za hrvatsko agencijsko poslovanje posebnu zanimljivost predstavlja inicijativa skupine hrvatskih turističkih radnika koji 1952. godine osnivaju Centroturist kao rezultat želje da se razbije monopol Putnika u agencijskim poslovima. Ova se agencija bavi samo inozemnim turizmom i posluje vrlo uspješno sve do prijelaza s 1962. na 1963. godinu kada se spaja s filijalom Putnika u Zagrebu u novu agenciju Generalturist. Do 1955. godine bilježimo već poslovanje filijala Putnika u Dubrovniku, Puli, Rabu, Rijeci, Šibeniku, Zadru i Zagrebu, Kvarner Expressa u Opatiji, Turista u Zagrebu, Turista u Crikvenici, Turista u Umagu i Turističkog ureda u Dubrovniku. Već 1955. godine najveće hrvatske putničke agencije postaju članice Svjetskog udruženja nacionalnih udruženja putničkih agencija, prethodnika današnje UFTAA-e - Ujedinjene federacije udruga putničkih agencija.

 

Uz širenje opsega rada tijekom šezdesetih i sedamdesetih godina, posebice otvaranjem velike mreže vlastitih poslovnica, agencije šire i područja rada: prve kongresne odjele otvaraju Generalturist u Zagrebu u ožujku 1967. i Atlas u Dubrovniku u listopadu 1968. Generalturist 12. prosinca 1969. potpisuje prvu franšizu u kartičnom poslovanju s Diners Clubom International za sve republike bivše Jugoslavije, a dubrovački Atlas 29. svibnja 1972. s American Expressom, koji od početka posluje s uredom u Zagrebu. 1968. godine Atlas u okviru svog poslovnog sustava osniva u Zagrebu Atlas Airtours, prvog domaćeg turoperatora koji uz organiziranje putovanja u inozemstvo zrakoplovima počinje organizirati i putovanja domaćih građana na godišnji odmor po Hrvatskoj.

 

Postojeće putničke agencije Putnik, Kompas i Inex počinju s rent a car aktivnostima. Švicarski partner Banca della Svizzera Italiana sa sjedištem u Luganu i Ina Commerce iz Zagreba osnovali su 1981. godine Bemex Tours. Iako se radilo o jugoslavenskoj tvrtki, s pravom se može reći da je to bio prvi stvarni hrvatski turoperator budući da je njegovo djelovanje bilo u potpunosti usmjereno na hrvatski turistički prostor. S prvim katalozima Bemex Tours se pojavio 1982. godine i to na tržištima Velike Britanije, Njemačke i Belgije, a ubrzo se proširio na mnoge druge europske države. Bemex Tours je djelovao sve do 1994. godine kada se INA kao jedan od osnivača odlučuje riješiti svih svojih turističkih portfelja, što je značilo i postupno gašenje inozemne mreže Bemex Toursa 1998. godine.

 

Tijekom 80-tih godina osniva se nove ili transformiraju postojeće putničke agencije pa se popisu najvećih dodaju Adriaticturist (Poreč), Autotrans (Rijeka), Dubrovnikturist (Dubrovnik), Jadranturist (Rovinj) i Sunturist (Zadar) To je razdoblje u kojem Inatorus i DTS-Dubrovnikturist osnivaju svoja predstavništva u inozemstvu. U prosincu 1986. Atlas u svom sastavu osniva Odjel za sportski turizam Atlas Adventure koji u okviru Atlasa djeluje do njegovog restrukturiranja krajem 1999. godine i pionir je u uvođenju aktivnih odmora i izleta u ovom dijelu Europe. Uvođenje privatne inicijative u gospodarstvu 1988. godine na agencijskom je planu rezultiralo početkom osnivanja turističkih ureda kao privatnih putničkih agencija. Tako je 15.8.1988. osnovan Vegotours u Zagrebu, odnosno Spektar 3.11.1989., TB Olymptours u Zagrebu 29.8.1988., TB Orion tours u Đakovu 26.10.1988., TB Gulliver Travel Service u Dubrovniku 1.2.1989. TB Art agent - Ferek tours 10.11.1989. u Zagrebu a i mnogih drugih koje se, za razliku od naprijed navedenih, zatvaraju nakon kratkog vremena poslovanja.

 

Od 1991. i 1992. godine nadalje provodi se pretvorba poduzeća kojom ona postaju dionička društva ili društva s ograničenom odgovornošću koja imaju poznate vlasnike. Nakon upisa u sudski registar tako nastalo društvo pravni je slijednik poduzeća koje je pretvorbom prestalo postojati. Na području Republike Hrvatske, u kojoj se ostvarivalo oko 85 posto ukupnog turističkog prometa cijele bivše države, do 1991. godine poslovao je velik broj poslovnih jedinica putničkih agencija čije je sjedište bilo u drugim republikama bivše jedinstvene države koje od 1991. godine nadalje postaju samostalne države. Poslovne jedinice tvrtki sa sjedištem u Republici Sloveniji registriraju se po propisima RH kao trgovačka društva (d.d. i d.o.o.) u vlasništvu pravnih osoba registriranih u Republici Sloveniji (koja su također bila subjekti pretvorbe po svojim propisima iz tog područja i koja su se pretvorila u trgovačka društva), kao društva u vlasništvu pravnih osoba registriranih u Republici Hrvatskoj (ako su dotadašnji radnici otkupili dionice) ili kao mješovita društva. Poslovne jedinice agencija sa sjedištem u bivšoj Republici Srbiji, sada u sastavu nove države Savezne Republike Jugoslavije, izdvajaju se iz negdašnjih tvrtki i osnivaju kao poduzeća sa sjedištem u Republici Hrvatskoj i kao takva ulaze u postupak pretvorbe. U praksi nekadašnje brojne poslovnice slovenskog Kompasa i Globtoura i nakon pretvorbe zadržavaju naziv pod kojim su do tada poslovale, obično uz dodatak imena grada ili regije u kojoj posluju, dok poslovne jedinice tvrtki sa sjedištem u drugim bivšim jugoslavenskim republikama mijenjaju naziv.

 

Danas u Hrvatskoj ima približno 1000 agencija i poslovnica što je svakako previše. 

  isprintaj članak