Zatvorenici u Rusiji vole čitati klasiku
"Da, čovjek je smrtan, ali to još ne bi bilo tako loše. Loše je to što je ponekad iznenada smrtonosan, to je odvratna stvar!" ...
Odmor i lopovi
Zaboravite na suosjećajnost na odmoru. Često će vam pristupati ljudi s pričama koje izazivaju suze, a da niste svjesni da je riječ o lopovima. ...
Najljepša mjesta za ronjenje
Ljeto i želja za odmorom nas privlače, a osobni užitak nam treba ipak biti na prvom mjestu! ...
Anketa


NALAZITE SE U
Osnivači turističke nagrade World Travel Awards si uzimaju pravo da budu još više "svjetske"
Objavljeno: 07.07.2012. 09:53  
O industriji međunarodnih turističkih nagrada
O industriji međunarodnih turističkih nagrada

Fotografija: Lastovo


Sjedimo tako, Graham Cooke, osnivač i predsjednik Svjetskih turističkih nagrada (WTA), Manon Han, iznimno šarmantna i mlada potpredsjednica i ja na terasi hotela The Conrad na Baliju te večeri, pijuckamo koktel od votke i ličija i opušteno čavrljamo. Pa kažem: "Zaboga, Graham, sada već dodjeljujete toliko Svjetskih turističkih nagrada da ih ne možete ni prebrojati". "Istina je", široko se nasmije gospodin Cooke. A Manon se nadoveže poluozbiljno: "Hoćeš jednu?".


Tekst: Rok V. Klančnik (dobitnik nagrade PATWA - young achiever in tourism award 2006) i Željko Marušić

 

Utipkate li na Googleu "travel awards", naći ćete oko 116 milijuna rezultata pretrage. A koliko ih je tek ako tražite i na njemačkom, francuskom, arapskom ili na jeziku hausa... Ogroman broj. Od početka devedesetih godina dodjela turističkih nagrada postala je jednom od izvrsnih poslovnih prilika, marketinški "alat", razlog za cvijećem obasutu obavijest za javnost, a često i prljavi trik pomoću kojeg samozvani stručnjaci od ljudi željnih slave u roku pet minuta uzmu novac.

 

Graham Cooke, uglađeni gospodin od oko 50 godina, 1993. godine bio je među pionirima (međunarodnih) turističkih nagrada, u vrijeme kad su nacionalne, ali i lokalne nagrade postojale i prije. Lokalne nagrade dodjeljuju neka lokalna turistička društva, nacionalne zajednice, organizacije građanske inicijative, pa nacionalne turističke organizacije… Na osnovi odluke Sabora Republike Hrvatske i Hrvatske turističke zajednice od 14. siječnja 1994. godine, Turističko vijeće Hrvatske turističke zajednice donijelo je 6. travnja 1995. godine Pravila o Turističkoj nagradi, a na prijedlog Odbora za dodjelu Nagrade, prihvatilo je na sjednici Turističkog vijeća 30. lipnja 1995. godine predložene izmjene i dopune donesene na sjednici Odbora od 9. lipnja 1995. Hrvatska turistička nagrada dodjeljuje se pojedincu, skupini djelatnika ili tvrtki, odnosno ustanovi, za izniman doprinos razvitku turizma Republike Hrvatske. Po uzoru na "Zlatnu penkalu" inozemnim novinarima za najbolje reportaže o Hrvatskoj, u Sloveniji se dodjeljuje "Nagrada Milenka Šobra" nazvana po legendarnom preminulom turističkom novinaru.

 

A na ovom nas mjestu zanimaju samo međunarodne nagrade jer s nominacijama, dodjelama, ali i prijevarama, susreću se i mnogi od nas.

 

Međunarodnih turističkih nagrada ima oko stotinu, zato se ne čudite ako ćete prije ili kasnije naletjeti na jednu ili dvije, na poziv, nominaciju ili bar na dodjelu. Posebno vi koji volite otići na berlinsku (ITB) ili londonsku (WTM) turističku burzu. Svjetska turistička nagrada (World Travel Award), koju dodjeljuju Cooke i njegove kolege, ustanovljena je 1993. godine, a slavu je dobila zbog dvaju razloga: zato što su se svoju nagradu drznuli nazvati "svjetskom" (i pritom bili prvi i jedini dotad) i zato što im je uspjelo da je tu nagradu Wall Street Journal u nekoj prigodi nazvao "turističkim ekvivalentom Oskarima". Cooke inače ima izvrsne odnose s medijima jer je i sam priznati poduzetnik u području informacijske tehnologije i "oduvijek" organizator novinarskih centara na svim glavnim turističkim burzama. Stari mačak. I plavi čovjek.

 

World Travel Awards inače nagrađuje izvrsnost u turističkoj industriji, nagradama koje dodjeljuju za sva područja turizma po cijelom svijetu. Glavni je sponzor ove godine globalni distribucijski sustav Amadeus i suvišno je i napominjati da je upravo taj IT gigant u svom kovčegu nagradu WTA više puta odnio kući. WTA nagrada ima toliko da osim jednoga gala događaja postoje još četiri regionalna:

 

World Travel Awards Bliski istok i Afrika

World Travel Awards Azija, Australazija i Indijski ocean

World Travel Awards Karibi i Amerika

World Travel Awards Europa

World Travel Awards

 

Osim toga, postoje još World Travel CEO Forum (forum predsjednika uprava u turizmu), dan prije europske nagrade, Svjetska turistička internetska konferencija te, naravno, Svjetski turistički golf turnir.

 

Dobro ste zaključili: svaki od tih događaja namami – zbog izvrsnih odnosa s javnošću i mnogobrojnih TV kamera te tuceta novinara kojima putovanje i boravak plaća odredište domaćina, odnosno njezina turistička organizacija – toliko sponzora da ih se nositelj licence gotovo mora riješiti. I mnogi od sponzora s pravom mogu računati na koju od mnogobrojnih nagrada.

 

WTA nagrade u pravilu primaju poznate robne marke, a rubrika je toliko da su među pobjednicima i KumbukRiver (Leading eco lodge) na Šri Lanki, The Langham Hotel Auckland (Novi Zeland), Cathay Pacific je samo u jednoj godini dobio čak tri nagrade. Među nagrađenima u rubrici Zračne luke i zrakoplovne tvrtke bili su i zračna luka u Zurichu i Swiss International Air Lines, a mjesto održavanja burze ITB i kongresni centar ICC Berlin bio je – logično – također među već nagrađenima, i to triput zaredom.

 

I premda se poneka nagrada prilijepi i Nambiji ili pa Egiptu, nije čudo da je jedne godine čak 16 od 17 nagrada pripalo Južnoj Africi ili njezinim tvrtkama. To je bilo vrijeme kad je rand (južnoafrička valuta) bio iznimno snažan, kad je gospodarski rast bio visok, a turistički epohalan, zato nije bilo teško pronaći koju funtu za sponzorstvo.

 

Ocjene za WTA pribavljaju organizatori putovanja i turističke agencije, jednostavno, turistički profesionalci. Glasovanje počinje u svibnju, a završava krajem rujna. Sakupi se približno 3.500 nominacija. Kažu da primaju više od dva milijuna glasova iz cijeloga svijeta, dakle … tko bi znao. No usprkos primisli, WTA ostaju glavne, najprestižnije i najsjajnije međunarodne turističke nagrade.

 

Ali nikako jedine! Na međunarodnom turističkom tržištu tih se nagrada nakupilo toliko da je došlo do njihove potpune devalvacije. I (londonski) Svjetski savjet za turizam i putovanja (WTTC) traži tržišnu nišu u nagradama za sutrašnji turizam (Tourism for Tomorrow Awards). Pritom se oslanjaju na iznimno omiljen "trajni turizam" i dodjeljuju nagrade za najtrajnije (održivo) odredište, očuvanost, ulagača u ljude i globalni poslovni turizam. 

 

Svaka, baš svaka stručna institucija u turizmu, bilo da je riječ o regionalnoj ili strukovnoj asocijaciji (Međunarodni savez festivala i događaja IFEA), veliki organizatori putovanja (Virgin Holidays Responsible Tourism Awards) i njihova udruženja (British Travel Awards) pa sve do malih low-cost zrakoplovnih tvrtki (ATA, Middle East and North Africa …), a posebno mediji, dodjeljuju nagrade. U Veliki Britaniji poznate su nagrade dnevnih listova The Telegraph i Guardian, a još su prestižnije nagrade Conde Nast Travelera, revije Wanderlust, TTG-a i sličnih. Usuđujem se tvrditi da su medijske nagrade najvjerodostojnije, u najvećoj mjeri parcijalne, posebne, jer su zasnovane na glasovanju svojih čitatelja. Dakle: Reci mi tko te čita i reći ću ti tko je ove godine nagrađen.

 

Postoji samo jedna iznimka: Svjetska turistička organizacija (UNWTO). U vrijeme kad sam bio direktor komunikacija vrijedilo je, a i poslije, da su sva turistička odredišta (poduzeća, osobe) različite, ali ravnopravne, jedne bogate, druge ne, jedne nove, druge tradicionalne, ali ne može ih se stavljati na istu razinu, jednako kao što je nemoralno uspoređivati španjolsku Valenciju i kakvo dalmatinsko seoce. Iako je ovo drugo zasigurno ljupkije i ugodnije. Zato UNWTO ne dodjeljuje nikakve turističke nagrade (osim u akademskoj sferi, a to je nešto drugo).

 

Izdvojeno od svih, svoje rezultate daje i jedna prekrasna revija Travel+Leisure ili World Travel Website Excellence Awards, ali očito je da su uvijek u pravilu među najboljima azijski hoteli (The Oberoi, Shangri-La), zrakoplovne tvrtke (Cathay Pacific) i odredišta jer su među novijima i najluksuznijima, a takve ocjenjivači najviše vole. Od 1994. godine dodjeljuju i nagrade PlanetOut Travel Awards (povremeno Out&About Editor's Choice Awards) koje se – dobro ste zaključili – dodjeljuju za najbolja gay odredišta, hotele, resorte, zrakoplovne tvrtke …

 

Međunarodne turističke nagrade toliko su profitabilna stvar da su ih, osobito u SAD-u, počela dodjeljivati i strukovna odnosno studentska udruženja koja nemaju nikakve veze s turizmom. Pogledajmo: APA (Američki psihološki savez), SIAM (Društvo za industrijsku i aplikativnu matematiku) ili HUGO Awards koji dodjeljuje Organizacija za ljudski genom. Ona nagrađuje mlade istraživače koji  putovanjima u inozemstvo donose kući nova znanja o genomu. Najbizarnija je vjerojatno nagrada AP – Australian Pork Limited Travel Awards, putnička nagrada lobističkog udruženja australskih svinjogojaca.

 

Ali sve je to u redu. Tko voli, nek' izvoli. Ozbiljnije bismo se trebali pozabaviti nagradama koje u stvarnosti nemaju nikakve veze s glasovanjem, javnim istraživanjima, medijskim objavama i sličnim mehanizmima. Po Europi, da o širim dimenzijama uopće ne govorimo, kruži nekoliko stotina takvih nagrada. Obično poduzetnik ili direktor kakve turističke tvrtke primi pismo koje ga obavijesti o radosnoj vijesti da je primio ovu ili onu, uvijek "međunarodnu", "prestižnu" itd., nagradu. Pozovu ga, na primjer, sredinom svibnja na dodjelu te nagrade koju je primio s još nekoliko tuceta drugih poduzetnika i poduzeća, recimo u hotel Inter-continental u Frankfurtu. Tamo se najprije, svi svečano obučeni, slikaju nakon čega uslijedi stanka, a navečer „nobel“: skromnija večera, malo glazbe (s gramofona) i onda im se dodijele plakete kupljene u susjednoj fotokopiraonici za 5,95 eura. Odmah nakon toga nagrađeni mogu poslati u svijet obavijest za javnost, a plaketu ponosno izložiti u svom uredu. No, za taj sretni događaj organizatoru moraju platiti od tisuću do tri tisuće i više eura, a da o putovanju u Frankfurt, hotelskom smještaju i dnevnicama i ne govorimo. Takva je nagrada "prestižna" sama po sebi i mnogi će je rado platiti umjesto da zajedno s nagradom dobiju još ček s kakvom tisućicom.

 

Poznata priča?

No, kako god bilo, tko je zainteresiran za dobivanje prestižne nagrade Svjetskog savjeta za turizam i putovanja (WTTC) za sutrašnji turizam, još se može prijaviti (how to apply http://www.tourismfortomorrow.com/apply.htm).

 

 

ISTINA (pripremio Željko Marušić):

Osnivači turističke nagrade World Travel Awards si uzimaju pravo da budu još više "svjetske": uzimaju si pravo da dodjeljuju i nacionalne nagrade za svaku malo važnije odredište zasebno, a osobito za one koje si mogu priuštiti kakvo sponzorstvo. A ostale… koga briga. 

Tako su ove godine sljedeći hrvatski hoteli i ostali iz turizma "platili" ("nacionalnu") nagradu po kategorijama:

 

Europski vodeći boutique resort:

Adriana, Hotel i Spa, Hvar

 

Europski vodeći casino resort:

Le Meridien Lav, Podstrana

 

Vodeće europsko odredište za brodove za krstarenja:

Dubrovnik

 

Vodeće europsko turističko odredište:

Dubrovnik

 

Vodeći europski golf hotel:

Kempinski hotel Adriatic, Novigrad

 

Vodeći europski konferencijski centar:

Dubrovnik Palace Hotel, Conference Centre & Spa, Dubrovnik

Le Meridien Lav Hotel, Podstrana

 

Vodeći europski predsjednički apartman u hotelu:

Dubrovnik Palace Hotel, Conference Centre and Spa VIP Wing, Dubrovnik

 

Vodeće europsko hotelsko naselje:

Dubrovnik Palace Hotel, Conference Centre and Spa, Dubrovnik

 

Croatia's Leading Boutique Hotel:

Design hotel Astoria, Zagreb*

Dimitri Lešić Palace, Korčula**

Excelsior Hotel & Spa, Dubrovnik***

Hotel Adriana, Hvar Marina Hotel & Spa, Hvar

Hotel Kaštil, Motovun

Hotel Vestibul Palace, Split

Monte Mulini Hotel, Rovinj

Radisson Blu Resort & Spa Dubrovnik Sun Garden, Orašac****

Riva, Hvar Yacht Harbour Hotel, Hvar

The Pucić Palace, Split

The Regent Esplanade, Zagreb *****

 

Croatia's Leading Hotel:      

Dubrovnik Palace Hotel, Conference Centre and Spa, Dubrovnik

Excelsior Hotel & Spa, Dubrovnik

Grand Villa Argentina Dubrovnik, Dubrovnik

Hilton Imperial Dubrovnik Hotel, Dubrovnik

Hotel Bellevue (nismo otkrili iz kojeg je mjesta)

Hotel W.A. Mozart, Opatija

Istra Hotel & Spa (pretpostavljamo iz Umaga, ali ne mora biti)

Le Meridien Lav, Split

Lešić Dimitri Palace**

Monte Mulini Hotel, Rovinj

Radisson Blu Resort, Split

Sheraton Zagreb Hotel, Zagreb

The Regent Esplanade, Zagreb

 

Croatia's Leading Spa Resort:

Dubrovnik Palace Hotel, Conference Centre and Spa, Dubrovnik

Excelsior Hotel & Spa, Dubrovnik

Hotel Adriana, Hvar Marina Hotel and Spa, Hvar

Hotel Ivan, Bol

Hotel Milenij, Opatija

Istra Hotel & Spa (pretpostavljamo iz Umaga, ali ne mora biti)

Le Meridien Lav, Split

Monte Mulini Hotel, Rovinj

Novi Spa Hotels & Resort, Novi Vinodolski

Radisson Blu Resort, Split

 

Napomene:

* Design hotel Astoria, Zagreb, uvršten je u kategoriju boutique (malih) hotela, a riječ o velikoj zgradi sa stotinu soba i gotovo 200 postelja!

** Pansion Dimitri Lešić Palace, Korčula se na svojoj web stranici: www.lesic-dimitri.com godinama reklamira kao hotel s pet zvjezdica iako je to kažnjivo zakonom! Istovremeno to pokazuje vrijednost ove turističke nagrade gdje su ga uvrstili u kategoriju hotela.

*** U boutique hotele je uvršten lijep vrlo veliki dubrovački hotel Excelsior Hotel & Spa, Dubrovnik s ukupno 168 soba

**** Radisson Blu Resort & Spa Dubrovnik Sun Garden, Orašac 207 većih i mannih apartmana i 201 sobom, odnosno s 1200 postelja najveći je "boutique" (u prijevodu: mali) hotel u Hrvatskoj!

***** The Regent Esplanade Hotel u Zagrebu sa svojih 208 soba je "najveći boutique" hotel u Zagrebu!


Na kraju me zanima kako će je predstaviti našoj i inozemnoj javnosti!



  isprintaj članak