Mjesec na dan rođenja utječe na naše osobine
Ukoliko ste rpđeni u vrijeme punog Mjeseca potpuno ste drugačiji od osoba rođenih u doba polumjeseca. ...
Bosch započinje sezonu grijanja novim rap videozapisom
IFA 2019.: sezona počinje uz pametni i povezani sustav grijanja EasyControl ...
Mirovinu prima već 68 godina!
Više od 500 građana Srbije prima mirovinu duže od pola stoljeća! ...
Anketa

NALAZITE SE U
...gdje me je dočekao car Vilim sa svitom i otpratio me kočijom preko Voloskog dolje do Opatije.
Objavljeno: 04.06.2014. 14:00
Opatija: Fascinacija koja traje uprkos vremenu

Hotel Stefanie, Opatija

Beč, 31. ožujka 1894.

Slatka moja, voljena dušo,

... u 5 sati sam sam večerao i u 7 krenuo na put s Južnog kolodvora s Paarom, Lónyayem i Buttlarom. Spavao sam relativno dobro u vagonu i prekjučer ujutro u 9 sati stigli smo pri najljepšem suncu, čistom nebu, modrom moru i toplom, sjajnom zraku na stanicu u Matuljima, gdje me je dočekao car Vilim sa svitom i otpratio me kočijom preko Voloskog dolje do Opatije, do mog stana u hotelu Stephanie, kamo smo stigli nakon nešto više od pola sata. Kuće su posvuda bile okićene zastavama i uređene, a mnoštvo je ljudi duž našega puta priredilo srdačan i bučan doček. Kod hotela su čekali Josip i vrhuška vlasti koje sam, nakon što je car Vilim otišao, primao pojedinačno. Potom sam se odveo do carice koja me je dočekala okružena sa sedmero djece i brojnom pratnjom. Bila je ljubazna, i, naravno, kao i uvijek, ostarjela i omršavjela. Ti bi bila gotovo zadovoljna... Kasnije sam se odvezao na Volosko, do stare toskanske velike vojvotkinje, koja je dobro, a onda i u vojni sanatorij koji je izgradio Bijeli križ... Nakon doručka smo se otisnuli na plovidbu duž obale i zaljevom na jahti koju nam je ustupio car, pri čemu su nas pratile naše svite, a onda smo čamcima preveženi do njemačkog  kolskog broda Moltke, usidrenog pred Opatijom, gdje je služen čaj cjelokupnom plemenitijem društvu Opatije, uglavnom Mađarima...

Tako je svoj dan u Opatiji, prije točno 120 godina, dočarao u pismu svojoj ženi Elizabeti car Franjo Josip. Bila su to vremena kada je Opatija tek izgrađivala infrastrukturu i svoj ugled. Već dvadesetak godina nakon što je ovo pismo odaslano, Opatija je već europska atrakcija kojom šeću carevi, kraljevi, vrhunski umjetnici i nobelovci, gdje bolesni tvrde da ozdravljuju a plemići grade i kupuju vlastite vile koje trajno naseljuju.

Postoji, dakako, i priča o Opatiji prije ovog “zlatnog razdoblja” 1884.-1914., priča koja u ponekom segmentu jednako plijeni. Po svoj prilici u prvoj polovini XV. stoljeća, na dotad netaknutom dijelu obale, benediktinci-bjegunci iz Furlanije podigli su malu opatiju po kojoj će i čitavo naselje oko nje, formirano stotinjak godina kasnije, dobiti ime. Ključan trenutak za preobrazbu sela ribara, pomoraca i tkalja u ugostitelje, međutim, sazrio je oko 1844., kada riječki uglednik Iginio Scarpa, otkrivši blagodati lokalne vegetacije i mira, nedaleko opatije sv. Jakova uređuje svoj ljetnikovac. Scarpini gosti, među kojima i austrijska carica Marija Ana, hrvatski ban Josip Jelačić, botaničar Heinrich Noë i drugi, šire vijest o savršenoj oazi na Kvarneru sve do bečkih salona, a reklamiranju se doskora pridružuju i medicinski autoriteti, poput Leopolda Schröttera von Kristellija i Roberta Virchowa, koji hvale ljekovite vrijednosti opatijskog morskog aerosola i raslinja. Kapital Društva južnih željeznica, na čelu s generalnim direktorom Friedrichom Juliusom Schülerom, gradi 1884. opatijski prvi sanatorij, a u samo nekoliko slijedećih godina još desetak elitnih hotela i vila. Nakon što Opatiji 1889. carskim potpisom biva dodijeljen status lječilišnog mjesta (Kurort), predstojnik Lječilišnog povjerenstva, balneolog Julius Glax, uspješno rješava pitanja vodovoda, elektrifikacije, kanalizacije, prometa i druga. Eksplozija opatijske zdravstveno-turističke privrede i slave dovlači medicinske stručnjake iz čitave Srednje Europe, koji ovdje otvaraju specijalizirane sanatorije i ordinacije, promoviraju nove izume i održavaju stručne skupove.

Opatija talijanske ere, dakle, između dvaju svjetskih ratova, nije dosegla prvobitan sjaj, ali je 1930-ih ipak reanimirana tradicijom europskih operetnih festivala, cvjetnih korza i povratkom slavnih gostiju. Jugoslavensko će razdoblje druge polovine XX. stoljeća ostati zapamćeno po novom uzletu, usredotočenom prije svega oko Zavoda za talasoterapiju i njegovog čelnika Čedomila Plavšića koji je pažnju svjetskih medicinskih krugova privukao novom, aktivnom rehabilitacijom srčanog infarkta.

Današnja Opatija, nakon desetljeća promjena granica, gostiju i ugostitelja, obnavlja hotele i gradi vodene parkove. Uspije li inicijativa njenog proglašavanja Gradom-muzejem austro-ugarskog kulturnog kruga / Srednje Europe, njena će jedinstvena arhitektonska baština, kao i raznolikost kulturnih temelja, biti trajno zaštićene. Opatija će se tako, prilagođena novim vremenima, vratiti među stare zvijezde gdje joj je, uostalom, oduvijek i bilo mjesto.