Ne morate platiti sve što dolazi na stol
Novo jelo ili piće ne plaćate, a ako ugostitelj odbije zamjenu naručeno niste dužni platiti. ...
Nove SightRun ture za novu turističku sezonu za one koji vole trčanje
SightRun tim kaže kako bi trčanje nakon biciklizma moglo zapravo postati novi zaštitni znak Hrvatske, ako se dovoljno potrudimo. ...
Prvi strip na svijetu

Strip je pridonio nazivu "žuti tisak" za novine i časopise sa senzacionalističkim sadržajem. ...
Anketa


NALAZITE SE U
Otvorenje izložbe, prati i izdavanje knjige Dean Jokanović Toumin: Linija kao dimenzija prostora + dodekagon, autorice Blaženke Perice
Objavljeno: 06.05.2019. 18:13  
Otvorenje izložbe Deana Jokanovića Toumina, u utorak, 7. svibnja, u Galeriji SC u Zagrebu
Otvorenje izložbe Deana Jokanovića Toumina, u utorak, 7. svibnja, u Galeriji SC u Zagrebu

Otvorenje izložbe Linija kao dimenzija prostora + dodekagon autora Deana Jokanovića Toumina održat će se 7. svibnja u Galeriji SC i Francuskom paviljonu s početkom u 19 sati. Izložba jće biti otvorena otvorena do 25. svibnja radnim danom od 12 do 20 sati, te subotom od 10 do 13 sati. Ulaz je besplatan.

 Riječ je o projektu koji umjetnik sustavno promišlja i realizira od svog prvog nastupa 1970. upravo u Galeriji SC.

Suvremeni autor čiji su rad i ime itekako dobro poznati i na svjetskoj umjetničkoj sceni, nakon gotovo pedeset godina vraća se u Studentski centar s recentnim projektom LDP u prostoru Galerije SC i istovremeno s ekstenzijom u Francuskom paviljonu, s ready made sastavnicom nekadašnjeg rada; 12 žutih elemenata iz projekta u Meštrovićevom paviljonu iz 2006. godine (nagrađenim HAZU-ovom Nagradom za visoka dostignuća u umjetnosti).

Naime, nakon prve samostalne izložbe u Galeriji SC 1970., Dean Jokanović Toumin izložio je 1973. u atriju Teatra &TD svojih 12 žutih elemenata. Potom, žuti elementi bivaju pohranjeni u Francuskom paviljonu da bi im se od tada izgubio svaki trag.

Izravno na bijele plohe zidova u opeki, već svojom ustaljenom metodom tvorbe ambijenta in situ, autor proteže Liniju velikih razmjera širokim potezima crtačkom manirom u višeslojnim namazima od sivog do dubokog crnog, te u tako ‘’nakrivljen’’ i ‘’ukošen’’ novonastali ambijent – uvodi novu gestu: strogu geometrijsku naznaku u jarkoj žutoj boji ! – Ta Linija kao da se (perceptivno) jednim krakom dotiče i ulazi u disciplinirani, gotovo asketsko sakralni prostor kružnog Francuskog paviljona, samo nekoliko metara dalje od bazilikalnog prostora Galerije Studentskoga centra. U paviljonu dakle, autor kao da koristi nemogućnost korištenja zidova, na tlu u centralnom dijelu reinterpretira postojeću dodekagonalnu intarziju – dodajući svojim žutim elementima materijalizirane sjene: ta parterna situacija korespondira s vertikalno na zidove naslonjenim žuto-crnim slikama koje tvore ophodni parameter kružnog zida u unutrašnjosti, a istovremeno je moguće prepoznati da su to slike iz jedne prethodne ‘’priče‘’, one o dugogodšnjem projektu Liniji kao dimenziji prostora (npr. Meštrovićev Paviljon, 2006.). Ovim i ovakvim postupkom priče u priči - filma u filmu - autor je na neki način zaokružio jedan puzzle: krajnje reducirano - maksimalno minimalistički. (Avigdor Pawsner, 2019.)

Otvorenje izložbe, prati i izdavanje knjige Dean Jokanović Toumin: Linija kao dimenzija prostora + dodekagon, autorice Blaženke Perice, Biblioteka Dodekagon.

 

O autoru

Dean Jokanović Toumin rođen je u Sarajevu 1946. Mladost i školovanje provodi u Zagrebu gdje krajem 1960-ih završava Akademiju likovnih umjetnosti (prof. Raul Goldoni) i ostvaruje prve samostalne izložbe od 1970. Kao umjetnik oblikuje se u atmosferi koju određuju kulturna previranja i odjeci eksperimentalnog Exata 51 i bune studenata 1968. godine, kao i – u Zagrebu održavanih - međunarodnih izložbi Nove tendencije, te djelovanja neformalne grupe Gorgona. Unutar konceptualnoga slikarstva istražuje na području tzv. primarnoga slikarstva - slika minimalizirane i elementarne oblike na bijelim ili crnim podlogama, ili neprepariranim platnima (Nove slike, 1978.). Svoje prve korake na internacionalnoj sceni Jokanović započinje početkom već 1970-ih u Italiji, pokazujući u svom radu sve veću sklonost ka instalaciji i specifičnoj zaokupljenosti prostorom.

U novijim radovima i instalacijama od početka 1980-ih približava se estetici postmoderne (Zachor: diptih za stolom,1996.) i angažira se kao kustos na promociji hrvatskih umjetnika na međunarodnoj sceni (Doma / A Casa /At Home).

U proteklim desetljećima sudjelovao je na izložbama diljem svijeta i realizirao umjetničke projekte pod okriljem prestižnih internacionalnih institucija umjetnosti, poput Venecijanskog bijenala, Bijenala u San Paolu, Bijenala u Valenciji, Fondacije Juan Miró, Museum moderner Kunst Stiftung Ludwig u Beču, San Francisco Museum of Modern Art, Haifa Museum of Art, Ars Aevi, Sarajevo…

Profesor je na Umjetničkoj akademiji u Splitu od 2008. do 2019. godine. Projekt s obilježjima work in progress pod nazivom Linija kao dimenzija prostora realizira od 2007. godine u suradnji s brojnim prominentnim muzejima i galerijama, ali i u izvaninstitucionalnim okvirima. 

  isprintaj članak