Bosch i Mercedes-Benz pokreću pilot-projekt za uslugu automatiziranog prijevoza u San Joseu
Automatizirana vozila S-klase opremljena Boschevim i Mercedes-Benzovim sustavom vožnje i softverom pružaju uslugu prijevoza između zapadnog San Josea i središta ...
U kojoj zemlji pršti od orgazma?
Sve vrvi trgovinama seksi igračkama, raznim spolno poticajnim materijalima, pornografskim filmovima i slično. ...
Krovovi bečkog metroa postaju postrojenja za proizvodnju solarne energije
Dobivenu će se energiju trošiti odmah na mjestu proizvodnje za pogon dizala, pokretnih stuba i rasvjetu. ...
Anketa


NALAZITE SE U
Otvorenje izložbe, prati i izdavanje knjige Dean Jokanović Toumin: Linija kao dimenzija prostora + dodekagon, autorice Blaženke Perice
Objavljeno: 06.05.2019. 18:13  
Otvorenje izložbe Deana Jokanovića Toumina, u utorak, 7. svibnja, u Galeriji SC u Zagrebu
Otvorenje izložbe Deana Jokanovića Toumina, u utorak, 7. svibnja, u Galeriji SC u Zagrebu

Otvorenje izložbe Linija kao dimenzija prostora + dodekagon autora Deana Jokanovića Toumina održat će se 7. svibnja u Galeriji SC i Francuskom paviljonu s početkom u 19 sati. Izložba jće biti otvorena otvorena do 25. svibnja radnim danom od 12 do 20 sati, te subotom od 10 do 13 sati. Ulaz je besplatan.

 Riječ je o projektu koji umjetnik sustavno promišlja i realizira od svog prvog nastupa 1970. upravo u Galeriji SC.

Suvremeni autor čiji su rad i ime itekako dobro poznati i na svjetskoj umjetničkoj sceni, nakon gotovo pedeset godina vraća se u Studentski centar s recentnim projektom LDP u prostoru Galerije SC i istovremeno s ekstenzijom u Francuskom paviljonu, s ready made sastavnicom nekadašnjeg rada; 12 žutih elemenata iz projekta u Meštrovićevom paviljonu iz 2006. godine (nagrađenim HAZU-ovom Nagradom za visoka dostignuća u umjetnosti).

Naime, nakon prve samostalne izložbe u Galeriji SC 1970., Dean Jokanović Toumin izložio je 1973. u atriju Teatra &TD svojih 12 žutih elemenata. Potom, žuti elementi bivaju pohranjeni u Francuskom paviljonu da bi im se od tada izgubio svaki trag.

Izravno na bijele plohe zidova u opeki, već svojom ustaljenom metodom tvorbe ambijenta in situ, autor proteže Liniju velikih razmjera širokim potezima crtačkom manirom u višeslojnim namazima od sivog do dubokog crnog, te u tako ‘’nakrivljen’’ i ‘’ukošen’’ novonastali ambijent – uvodi novu gestu: strogu geometrijsku naznaku u jarkoj žutoj boji ! – Ta Linija kao da se (perceptivno) jednim krakom dotiče i ulazi u disciplinirani, gotovo asketsko sakralni prostor kružnog Francuskog paviljona, samo nekoliko metara dalje od bazilikalnog prostora Galerije Studentskoga centra. U paviljonu dakle, autor kao da koristi nemogućnost korištenja zidova, na tlu u centralnom dijelu reinterpretira postojeću dodekagonalnu intarziju – dodajući svojim žutim elementima materijalizirane sjene: ta parterna situacija korespondira s vertikalno na zidove naslonjenim žuto-crnim slikama koje tvore ophodni parameter kružnog zida u unutrašnjosti, a istovremeno je moguće prepoznati da su to slike iz jedne prethodne ‘’priče‘’, one o dugogodšnjem projektu Liniji kao dimenziji prostora (npr. Meštrovićev Paviljon, 2006.). Ovim i ovakvim postupkom priče u priči - filma u filmu - autor je na neki način zaokružio jedan puzzle: krajnje reducirano - maksimalno minimalistički. (Avigdor Pawsner, 2019.)

Otvorenje izložbe, prati i izdavanje knjige Dean Jokanović Toumin: Linija kao dimenzija prostora + dodekagon, autorice Blaženke Perice, Biblioteka Dodekagon.

 

O autoru

Dean Jokanović Toumin rođen je u Sarajevu 1946. Mladost i školovanje provodi u Zagrebu gdje krajem 1960-ih završava Akademiju likovnih umjetnosti (prof. Raul Goldoni) i ostvaruje prve samostalne izložbe od 1970. Kao umjetnik oblikuje se u atmosferi koju određuju kulturna previranja i odjeci eksperimentalnog Exata 51 i bune studenata 1968. godine, kao i – u Zagrebu održavanih - međunarodnih izložbi Nove tendencije, te djelovanja neformalne grupe Gorgona. Unutar konceptualnoga slikarstva istražuje na području tzv. primarnoga slikarstva - slika minimalizirane i elementarne oblike na bijelim ili crnim podlogama, ili neprepariranim platnima (Nove slike, 1978.). Svoje prve korake na internacionalnoj sceni Jokanović započinje početkom već 1970-ih u Italiji, pokazujući u svom radu sve veću sklonost ka instalaciji i specifičnoj zaokupljenosti prostorom.

U novijim radovima i instalacijama od početka 1980-ih približava se estetici postmoderne (Zachor: diptih za stolom,1996.) i angažira se kao kustos na promociji hrvatskih umjetnika na međunarodnoj sceni (Doma / A Casa /At Home).

U proteklim desetljećima sudjelovao je na izložbama diljem svijeta i realizirao umjetničke projekte pod okriljem prestižnih internacionalnih institucija umjetnosti, poput Venecijanskog bijenala, Bijenala u San Paolu, Bijenala u Valenciji, Fondacije Juan Miró, Museum moderner Kunst Stiftung Ludwig u Beču, San Francisco Museum of Modern Art, Haifa Museum of Art, Ars Aevi, Sarajevo…

Profesor je na Umjetničkoj akademiji u Splitu od 2008. do 2019. godine. Projekt s obilježjima work in progress pod nazivom Linija kao dimenzija prostora realizira od 2007. godine u suradnji s brojnim prominentnim muzejima i galerijama, ali i u izvaninstitucionalnim okvirima. 

  isprintaj članak