Odjeća za pustolovna putovanja
Prirodna vlakna poput svile i vune, koliko god mislili da su otporna, neće izdržati pustolovna putovanja. ...
Pospremanje u svrhu zdravlja
Ovi kišoviti jesenski dani, kada nam se ne izlazi na dosadnu jesenku kišu, najbolji su za čišćenje od stvari koje obično zanemarujemo. ...
Prigodna poštanska marka “350 godina Sveučilišta u Zagrebu”
Od 1874. ukupno je više od pola milijuna studenata završilo studij na Sveučilištu u Zagrebu, a danas je po veličini među 15 najvećih sveučilišta u Europi. ...
Anketa


NALAZITE SE U > Odredišta
La vie en rose
Objavljeno: 05.02.2013. 11:31  
Paris - kolijevka cancana
Paris - kolijevka cancana

Bulevari Rochechouart i Clichy poprijeko pariškog Montmartrea poznato su stjecište noćnog života. Noćni klubovi, sex shopovi, peep showovi, više ili manje decentni kabarei i barovi, pravi pravcati muzej erotike, prijateljice noći, uzduž bulevara parkirani autobusi što čekaju svoju grupu turista da se vrati s provoda, ispunjuju noćne sate. Kada se uvečer, povrh te košnice crvenih svjetala zavrte crvena krila jedne stare vjetrenjače, znači da je počeo program u Moulin Rougeu, najstarijem pariškom kabareu i kolijevci cancana.

 

Napisao: Mladen Mordej Vučković

 

Pariški kabare u današnjem smislu potječe iz 1889. godine kada je Moulin Rouge Parižanima otvorio vrata za zabavu. U početku je to bila plesna dvorana s plesačicama koje su plesale kvadrilju, ples različit od svih ostalih. U ludom tempu izvodile su do tada neviđene pokrete, podizale noge, ciktale, vriskale, dizale i vrtile suknje kako bi se vidjele noge i čipkaste gaćice. Plesačice amaterke uglavnom su preko dana bile pralje, švelje, sudopere, a uvečer bi se preobrazile u plesačice kvadrilje. Novi ples ubrzo je privukao sve: srednji stalež, prinčeve, umjetnike, pisce, svakoga željnog zabave. Popularnost mu se širila, pa je nakon dvije godine prešao Kanal. Englez Charles Morton promijenio je plesu ime u francuski cancan jer “to je čudan ples, stvara mnogo buke i dolazi iz Francuske”, kako je rekao.

 

Ples s pitonom

Odonda do danas cancan se pleše svake večeri u Moulin Rougeu. Novu stranicu otvorio je 1962. godine Jacki Clerico. Kabare dolazi u ruke obitelji Clerico koja u vlasništvu već ima Lido. Prostor se povećava i ugrađuje se ogromni akvarij za vodeni balet plesačica obnaženih grudi. Sljedeće godine ogroman uspjeh postiže show “Frou Frou”. Praznovjerni Jacki određuje da nazivi svih budućih predstava moraju početi sa slovom F. Današnji show nazvan je “Feerie”. Pod vodstvom Jackija Clerica i njegova sina Jean-Jacquesa, osmislili su ga koreografkinja Doris Haug, redatelj Ruggero Angeletti, koreograf Bill Goodson, kostimograf Corrado Colabucci, scenograf Gaetano Castelli i osvjetljivač Christian Brean. Atraktivan program sastoji se od brojnih točaka, plesnih, pjevačkih, akrobatskih, cirkuskih s konjima ponijima. Egzotika je vječito nadahnuće, a posebna atrakcija podvodni ples djevojke s pitonom u bazenu.

 

Braća Joseph i Louis Clerico preuzeli su 1946. godine vođenje kabarea omiljenog tijekom Belle Epoque koji je bio uređen dekorom nadahnutim Venecijom i njezinom poznatom plažom Lido. Potpuno su ga preobrazili i pretvorili u kabare kakvome nema premca u svijetu. Uz pomoć Pierra Louisa Guerina, Renea Fradaya i gospođice Bluebell, razvili su koncepciju večere s predstavom, koju su ubrzo počeli oponašati u Parizu i diljem svijeta. Nove atraktivne predstave slijedile su jedna za drugom, a glamurozne premijere posjećivao je međunarodni jet set. Lidov program “Bonheur” (Sreća) između ostaloga sadrži točku na ledu i velike vodoskoke. To omogućuje najmodernija kazališno-scenska tehnika s digitalnim laserskim zvučnim sustavom sa 70 stereo mikrofona, 7 tona reflektora, stotine tisuće žarulja, 23.000 litara vode u minuti za vodoskoke, 32 kilometra optičkih kablova, 600 metara neonskih cijevi i 12 kompjutora što koordiniraju ta i ostala čudesa koja su u stanju potpuno promijeniti scenu svake dvije minute. Prizori showa “Bonheur” smjenjuju se u trenu. Osmislili su ga Carl i Frank Clerico, režirao Pierre Rambert. Neke scene spektakularnošću doista oduzimaju dah. Između pojedinih plesnih točaka nastupaju akrobati, žongleri, komičari. Plesačice, “Bluebell” djevojke dijele se na “obične” i obnažene plesačice. Društvo im čini petnaestak Lido plesača. Savršene građe i dugih nogu, u njihovu nastupu nema ništa što bi prelazilo granicu dobrog ukusa. Izazov se nudi s mjerom, a u glamuroznom okruženju velikih perjanica gole grudi djeluju savršeno spontano.

 

Pariška Belle Epoque, razdoblje na prijelazu 19. i 20. stoljeća obilježeno gospodarskim napretkom i uživanjem u životu kada je Pariz postao gradom blještavila, zadržala se u nazivu kabarea La Belle Epoque u četvrti Opera. On se ne ubraja u prvu ligu pariških kabarea. Ima malu pozornicu sa svega šest plesačica, ocvalu voditeljicu-pjevačicu, tijesnu salu za večeranje. I ovdje su prisutni svi elementi kabaretskog programa, od skromnog cancana do komičara i žonglera. Ali, posjetitelja ne nedostaje i većina odlazi zadovoljna nakon predstave pod kišom veselih balona.

 

Kabare La Nouvelle Eve smješten je u srcu pariškog Montmartrea. Obližnji Moulin Rouge mnogo je poznatiji i popularniji, iako je La Nouvelle Eve mlađi tek nekoliko godina. Otvoren je 24. prosinca 1897. godine pod imenom “Fantaisies Parisiennes”. Prikazivao je satiričke komade i vodvilje. Od 1966. novi vlasnici su Bernard Pierini i Adrien Pierini st. Današnju predstavu “Paris, je t’aime” Adrien Pierini priredio je na originalnu glazbu Nicolasa Skorskog i u koreografiji Lianne Scrivener koja kombinira elemente klasičnog baleta s modernim plesom. Njezina je zvijezda šarmantna Caroline Collin koja kao pjevačica predvodi ansambl od petnaestak plesačica i četiri plesača. Spretna i okretna u plesu i kao voditeljica, Caroline zrači osobnošću dostatnom i za mnogo veće pozornice i oduševljava glasovnim mogućnostima. Program upotpunjuju žongleri braća Philips, akrobati Yves i Simo, te prava umjetnica muzikalnog plesa u zraku, akrobatkinja Beatrice Esterle. Ovdje je najbolji cancan, bolji od onoga u Moulin Rougeu jer plesačice La Nouvelle Eve skaču, dižu noge, padaju u “špagu” i cikću s punim srcem i žarkim nadahnućem

 

Moulin Rouge, Lido, Crazy Horse i La Nouvelle Eve, kao najveći kabarei premrežili su Pariz, od Montmartrea do najelegantnijeg središta Avenije Champs Elysees. Za njih ne vrijedi uzrečica “kada si vidio jednog, vidio si sve”. Treba ih sve pogledati, upoznati, uočiti razlike i spoznati jedinstvenost pariškog smisla za zabavu i radosti života, onako kako je pjevala još Edith Piaf, La vie en rose.

  isprintaj članak