Sa završenim studijem psihologije može se ostvariti krasan posao i napredovanje u njemu
Kako je područje psihologije toliko raznoliko, mogućnosti zaposlenja su beskrajne! ...
Kako otjerati žohare iz doma
Kako se riješiti žohara prirodnim putem? Što ih drži daleko od kuće? ...
Zatvorenici u Rusiji vole čitati klasiku
"Da, čovjek je smrtan, ali to još ne bi bilo tako loše. Loše je to što je ponekad iznenada smrtonosan, to je odvratna stvar!" ...
Anketa


NALAZITE SE U
Hrvatska je jedna od šest država koja će najviše nastraditi zbog pandemije koronavirusa
Objavljeno: 12.04.2020. 21:36  
Plan za spas hrvatskog turizma
Plan za spas hrvatskog turizma

Pretjerana trka medija za novcem pandemiju bolesti Covid-19, što je prenosi koronavirus, ne ublaže li se zabrane, mogla bi svijet odvesti u gospodarsku i zdravstvenu katastrofu! Navedeno mišljenje postaje sve glasnije budući da je sve vidljivije da je riječ o već dugo poznatom virusu koji se preobrazio i koji na tome neće stati.

 

Napisao: Željko Marušić

 

Hrvatska je jedna od šest država koja bi mogla najviše nastraditi zbog pandemije koronavirusa. Već ta vijest će mnogima izazvati migrensku glavobolju. Ne postoji čarobna tableta koja će je ukloniti, ali postoji ona koja će je umanjiti...

 

Novac smo uštedjeli

Kako hrvatska država uveliko ovisi o turizmu sada treba izraditi plan nagle jake učinkovite promidžbene kampanje. Vrijeme je da zaboravimo dosadašnji način oglašavanja, a dodatno ušteđeni novac, budući da nećemo ove godine tiskati promidžbeni materijal (nije podijeljen na sajmovima budući da nisu održani), a nisu ni izvedene planirane marketinške kampanje, uložimo u neke od sljedećih ideja.

 

Besplatni psihoterapeuti 

Svi ćemo, na neki način, iz ove krize zbog koronavirusa biti više ili manje psihički oštećeni. Ovaj tren se to još ne osjeća tako jako budući da smo zaokupljeni bezočnim "bombardiranjem” informacijama o pandemiji, ali sa smanjivanjem i postupnim ukidanjem oduzetih sloboda krenut će to drugo zlo. Još ako se tome priključi mogućnost nastavka školovanja, odnosno odlaska u školu preko ljeta kao što je, na primjer, najavljeno u Srbiji i nekim drugim državama, bit će malo osoba koje neće trebati psihološku pomoć. Psiholozi iskustveno očekuju pojavu sindroma zatvorenog prostora (poznatog zatvorenicima, vojnicima, podmorničarima, u Domovinskom ratu na okupiranim područjima i slično). 

Stoga predlažem da Hrvatska turistička zajednica i Ministarstvo turizma odmah pokrenu akciju prikupljanja popisa školovanih psihoterapeuta, psihologa i psihijatara voljnih pomagati na turističkim područjima i to - gostima! Umjesto bacanja novca na jumbo plakate u drugim državama, te plaćanja neučinkovitih klasičnih reklama u medijima, trebaju se osloniti na poseban način reklamiranja ove usluge. Jedostavno treba ukazati da će u određenim gradovima biti u hotelima otvorene besplatne ordinacije - savjetovališta za besplatnu psihološku pomoć gostima kako bi se oslobodili nakupljene napetosti i tjeskobe te istinski počeli uživati u zasluženom odmoru. Riječ besplatna bit će ogroman magnet za privlačenje gostiju!

Troškove rada trebale bi snositi HTZ i Ministarstvo turizma, a hotelijeri i mjesna samouprava osigurati besplatan prostor i snositi troškove komunalne naknade i nekih mogućih dodatnoh troškova. Naravno, usluga treba biti dostupna i domaćim gostima koji dođu na to područje na ljetovanje. Ova usliuga treba biti dostupna najmanje do 30. rujna kako bi je mogli koristiti i starije osobe i umirovljenici. 

 

Umirovljenici i stariji mogu pridonijeti spasu hotelijera

Upravo ova usluga bi mogla novčano spasiti pojedine hotele koji imaju grijanje i grijane bazene u koje bi mogli pridobiti upravo starije osobe i umirovljenike s unucima po vrlo prihvatljivim cijenama. Predlažem razgovor s upravom, primjerice, Zdravstveno-rekreacijskog centra Banja Vrućica u Tesliću (BiH) i otkriti kako oni, ali i neki drugi u BiH, uspijevaju postići tako povoljne ponude za umirovljenike iz Hrvatske, te to pokušati prenijeti i na domaće područje.

Ovdje bi trebalo uspostaviti suradnju sa školama za fizioterapeute tako da učenici dolaze na praksu u hotele, a u zamjenu dobiju puni pansion i malu novčanu nadoknadu, uz uvjet da rade šest dana u tjednu. Pun pogodak za hotelijere, škole i stvaranje budućeg iskusnog kvalitetnog osoblja. Naravno, nadgledali bi ih mentori iz škole ili ovašteni iz okolice.

 

Kolaps gospodarstva

Iako se u cijelom svijetu, napučenom sa 7,5 milijardi (!) ljudi razbolilo manje ljudi negoli je u Beogradu stanovnika, stvoren je neopisivi strah. Razloga je više, od straha da se koronavirus previše ne proširi pa ne dođe do manjka medicinskog osoblja, pa do teorija zavjere kako je Kinu trebalo gospodarski uništiti. Što god bilo, pokazala se nemoć medicine koja je mogla ponuditi samo savjete da ljudi drže međusobni razmak i ostanu doma. Lijekovi još nisu otkriveni, cjepivo se tek pokušava naći, a brojke o umrlima zamagljuju pravo stanje stvari. Uglavnom ipak umiru osobe već oštećena zdravlja, pa je razumljivo da su to većinom stariji.

Bolničke i ostale medicinske usluge smanjene su na najmanju moguću mjeru što će se loše odraziti na zdravlje stanovništva. Ionako dugo čekanje na pregled i bolničke usluge bit će još više produženo, a bit će priličan broj umrlih zbog nedostupnosti liječnika i neobavljenih operacija. Naime, ako je netko naručen na operaciju znači da mu je potrebna!

Zabrane kretanja u čak 90 država s približno četiri milijarde stanovnika i onemogućavanja normalnog poslovanja tvrtki i obrtnika ostavit će veće posljedice od novčane krize 2009. godine. Zatvaranje granica i usporavanje teretnog prijevoza, nedostatak radnika na velikim poljoprivrednim dobrima i zamrznuto gospodarstvo ne može si niti jedna država priuštiti, posebno ne ona kojoj preko 20 posto svih prihoda donosi turizam. Uostalom, Njemačka je već uvozi 80.000 radnika iz Rumunjske potrebnih za berbu jagoda i šparoga ublažavajući, za njih, sva moguća postojeća ograničenja vezana uz pandemiju koronavirusa!

 

Neće biti ni novaca za odmor

Među prvima su počeli propadati obrtnici, a sve više ih slijede male tvrtke, a što će se odraziti i na velike. Bez proizvodnje i usluga neće biti novaca za zdravstvo, socijalne ustanove, školstvo, umjetnost, sport, a i stanovništvo će se naći u besparici čime će biti uništena postignuta kakvoća života i ono najdragocjenije – zdravlje! Neće biti ni za odlazak na odmor!

 

Još dugo neće biti posjećenih koncerata niti punih stadiona. Niti punih plaža i hotela!

Stoga je vrijeme da se počne razmišljati o ublažavanju nametnute stege budući da je ipak riječ o virusu koji je postojao i postojat će! I bit će još gori kroz mutacije što najbolje znamo kroz gripu koje se nikada nećemo riješiti. A živimo s njom. Iako u Hrvatskoj svake godine od nje oboli preko 50.000 ljudi i umre od posljedica prosječno 500 ljudi, zbog toga se nitko ne uzbuđuje. I, zanimljivo, pazimo se da je ne dobijemo, izbjegavamo gužve i slično, a, eto, čak i svećenici u Hrvatskoj krše preporuke i zabrane!

Kako je medijski puno učinjeno u doslovnom zastrašivanju stanovništva i kod nas i u svijetu, od kojih će mnogi osjećati posljedice godinama, a neki i čitav život, vrijeme je da se počne razmišljati o budućnosti nas samih u državi kojoj je turizam neophodno potreban za preživljavanje. Krajnje je vrijeme da se napiše plan oživljavanja turizma umjesto žalopojki kako je godina upropštena i kao nećemo imati turizam. Time uništavamo nadu ljudi izravno vezanih uz njega, ali i volju stanovnika da odu na odmor. K tome, strani mediji će rado prenijeti loše vijesti iz naših medija kako bi time pomogli svom turizmu zadržavši svoje građane u vlastitoj državi.

 

Što učiniti

Nigdje nisam pročitao nekakv iole razuman plan spašavanja sezone osim "velikih” izjava ministra turizma i direktora Hrvatske turističke zajednice iz kojih se ne može ništa iščitayi osim da će pomoći novcem i da oglašavanje "stoji".  Onako, uzgred, već dvije i pol godine čekam da mi iz Glavnog ureda Hrvatske turističke zajednice pošalju popis svih turističkih zajednica s imenima direktora i kontaktima (telefoni, mobiteli, e-mail adrese) kako bismo za ovaj portal pripremili popis pristupačnih hotela i plaža, hotela i plaža koji su gay prijateljski, hotela i plaža koji primaju kućne ljubimce, popis javnih zahoda itd. Znate li da više nigdje ne postoji potpuni popis hrvatskih hotela sa sadržajima? 

 

Hitan sastanak svih sudionika u turizmu

Osim jednom na samom početku osnivanja sustava HTZ-a, direktor Hrvatske turističke zajednice i suradnici nikada nisu ostvarili sastanak sa svim direktorima svih turističkih zajednica u Hrvatskoj. To bi trebali hitno uraditi predstavivši plan za doba nakon smirivanja stanja s koronavirusom. Prije sastanka bi trebali tražiti (i dobiti) podatke o raspoloživom novcu za marketing u županijskim gradskim, područnim, općinskim i mjesnim turističkim zajednicama i u što su ga namjeravali utrošiti. Nakon što zbroje iznose u HTZ-u bi trebali pozvati predstavnike hotelijera, ugostitelja, kampova, omladinskog turizma, putničkih agencija, OPG-ova, vodećih muzeja i turističkih novinara kako bi zajedničkim snagama pokušali uskladiti interese temeljem unaprijed poslanih prijedloga. Trebalo bi na račun Hrvatske turističke zajednice osigurati dvoranu, smještaj i hranu za sve sudionike, a ne očekivati da oni, koji su već sada na koljenima, snose te troškove. To ne bi trebala biti nikakava poteškoća budući da ove godine ne bi imalo smisla organizirati Dane hrvatskog turizma i taj bi novac trebao biti preusmjeren u ovu svrhu!

 

Hitno osmisliti promidžbu prema domaćim gostima

Znate li da mnoge televizijske kuće u Njemačkoj usred dnevnika prikazuju reportaže s pričama o ljepotama svoje države kao, na primjer, sa sjevernonjemačke obale punu hvalospjeva o predivnim plažama i ljudima koji ipak i u ovo vrijeme dolaze. Očito misle na budućnost.

Isto tako prema inozemstvu šalju različite informacije o trenutnom stanju stvari. Najbolji primjer je promidžbena služba grada Beča koja (i hrvatskim) medijima gotovo na tjednoj bazi šalje razne zanimljivosti kojima je teško odoljeti, a da ih se ne objavi. Čestitam im! Tako bi trebale raditi i veće turističke zajednice, a tome bi ih trebali podučiti novinari koji znaju kako se to radi, kako nastaju i kako se piše zanimljive vijesti. No, bojim se da od toga neće biti ništa i to iz vlastitog iskustva. U 12 godina postojanja Turist plusa, vodeće revije za turizam u regiji, samo su nam turističke zajednice grada Osijeka, Koprivničko-križevačke županije, Zagrebačke županije, grada Karlovca, Kvarnera (Primorsko-goranska županija), općine Njivice-Omišalj, grada Krka, grada Dubrovnika i povremeno Istarske županije (više političkog značaja) slale vijesti. I nitko više uprkos stalnim pozivima posebice što su mogle biti besplatno objavljene i u radijskoj turističkoj emisiji Sunčana što je punih devet godina i jedan tjedan subotom emitirana iz studija Narodnog radija, a prenosilo ju je izravno preko 30 hrvatskih radio stanica!

 

S malo novaca pun učinak

Prvo treba većinu promidžbenih aktivnosti usmjeriti prema domaćim gostima:

• osmisliti aranžmane za boravak u svim vrstama smještaja pod vrlo povoljnim cijenama s time da vlasnicima smještajnih objekata treba ukazati na činjenicu da ih svaki dan prazna soba stoji nekih 70 kuna. Sve iznad toga je zarada!

• marketinške akcije treba osmišljavati skupno i to na način da budu podijeljene prema vrstama medija:

- zakup jedne do dvije stranice u svim tjednicima Hrvatske iduća tri mjeseca i objava konkretnih lijepih priča, može i legendi, o određenim krajevima (u časopisu Turist plus smo ih objavili veliki broj) s osnovnim turističkim podacima poput popisa ponuđača smještaja, turističkih zajednica i, recimo muzeja, OPG-ova i slično, s objavljenom web adresom;

- zakup pola sata emitiranja programa na lokalnim (!) televizijama sa zanimljivim i iskusnim voditeljem (neskromno se nudim) koji će, vodeći kroz emisiju više gostiju pojedinačno, prikazati zanimljivosti, legende i privlačnosti nekoga kraja;

- zakup pola sata programa na lokalnim(!) radijima po istom načelu kao televizijski program, a posebnost mu može biti aktualnost gotovo u sekundu. Moj je prijedlog da taj program bude emitiran subotom prije podne (tzv. prime time) kao što je bila punih devet godina emitirana emisija Sunčana iz studija Narodnog radija koja je dostigla domet od preko 1,200.000 slušatelja po emisiji! Danas, zahvaljjujući tehničkim mogućnostima, domaćin može biti bilo koja radio stanica, recimo Radio Jaska. Naravno, HTZ bi ipak trebao platiti naknadu koja može biti vrlo povoljna jer su svi mediji ostali bez mnoštva oglašivača. Ovako će biti dobro i za njih i za hrvatski turizam;

- pozvati turističke novinare iz Hrvatske i iz okruženja koje razumije hrvatski jezik (Slovenija, BiH; Srbija, Crna Gora, Kosovo i Sjeverna Makedonija) na četverodnevno studijsko putovanje. To putovanje bi trebalo ostaviti dovoljno vremena da se novinari odmore, zaplivaju i uživaju možda čak i u restoranu po svom izboru. Jedini je uvjet da potpišu da će reportažu objaviti u novinama ili časopisu, ili na televiziji ili portalu s dokazom čitanosti. Objave na Facebooku treba isključiti;

- pozvati strane novinare pod istim uvjetima kao domaće;

- pažljivo razmisliti vrijedi li bacati novac na jumbo plakate i slična oglašavanja u doba histerije kada ljudi gledaju tko im prilazi, a ne na put kojim prolaze.

 

Nevjerojatna mogućnost uspjeha

Slučajno sam saznao da je zagrebačka tvrtka Nivatis (nije reklama!) počela nuditi termo kamere hotelijerima i tvrtkama. Kupnjom takve kamere mnogi bi hotelijeri mogli postići nevjerojatan marketinški učinak kako u zemlji tako i u inozemstvu. Logika je jasna:

- postavljanjem termo kamere psihološki se utječe na gosta budući da će se sigurnije osjećati;

- isto tako će se i osoblje osjećati sigurnije, nestat će izraz zabrinutosti s lica, a koji gosti ne žele vidjeti jer će im samo povećati unutarnji strah;

- ugradnja i korištenje kamere će zajamčeno postići marketinški uspjeh!

 

Kako termo kamerom privući goste

Kada se izračuna uloženi novac u kupnju kamere i dobivena marketinška vrijednost, riječ je o, u ovom trenutku, najisplativijem ulaganju. Barem prvih deset koji će ih se požuriti nabaviti. Tako to izgleda:

- kupnju kamere će popratiti svi mediji od lokalnih do nacionalnih, a kako će je kupiti uglavnom veći hoteli i hotelske kuće, sigurno i dalje imaju sačuvane dobre odnose sa stranim medijima u kojima su se oglašavali pa će i oni prenijeti tu vijest. Važno je organizirati kvalitetnu konferenciju za novinare istovremeno u mjestu gdje je hotel i u Zagrebu;

- odmah treba svim putničkim i turističkim agencijama - partnerima, javiti da je termo kamera kupljena i u pogonu, poslati im video materijal i fotografije kako bi ih pokazivali strankama i koristili u vlastitoj promidžbi (i za njih je to pitanje prestiža!);

- zahtijevati od Hrvatske turističke zajednice da u svim promidžbenim nastupima istaknu hotele s termo kamerom. Nemojte se bojati to tražiti jer je riječ o vašem novcu kojim plaćate rad HTZ-a;

- zahtijevati od Ministarstva turizma da osigura povrat barem manjeg dijela uloženog novca!

 

Sprega hotelijera i privatnih iznajmljivača

Sada je, dragi hotelijeri, krajnje vrijeme da dogovorite suradnju s ugostiteljima i privatnim iznajmljivačima koji vam nisu i nikada neće biti konkurencija. Zajedničkim snagama možete pružiti ponudu više:

- neovisno o vašoj ugostiteljskoj ponudi dogovorite s ugostiteljima popust za vaše goste, a zauzvrat ćete imati njihove prospekte na recepciji, a oni vaše u svom objektu, naravno, na istaknutom mjestu;

- ponudite gostima u privatnom smještaju povoljne popuste za korištenje popratnih sadržaja kao što su welness centar, sportski tereni i slično, te popust za prehranu u hotelu. Neka popusti budu i najmanje 20 posto. Ne škrtarite jer je ova godina godina borbe za opstanak.

- zajednički krenite u promidžbene akcije temeljene na zajedničkom dogovoru o trajanju sezone da se ne dogodi uobičajena situacija da hotel radi, a gotovo svi ugostiteljski objekti i ostali popratni sadržaji budu zatvoreni.

 

Suradnja s touroperatorima (organizatorima putovanja)

I organizatori putovanja (turističke agencije, touroperatori) su potrošili ogroman novac na tiskanje prospekata za ovu sezonu. Prospekti su završili u smeću, a time i njhov novac. Za sljedeću sezonu će najkasnije do kraja ljeta završti pripremu ponude kako bi prospekte, ali sigurno u daleko manjoj nakladi, otisnuli. Razlog je razumljiv jer mnogi "futurolozi” prijete ponovnom pojavom epidemije/pandemije koronavirusa dolaskom zime. Može i ne mora tako biti. Mogu, ali i ne moraju do tada biti pronađeni učinoviti lijekovi i cjepivo. No, život ide dalje.

 

Hrvatska je jedna od šest država koja će najviše nastraditi zbog pandemije koronavirusa

Predlažem da u ponudu za sljedeću sezonu (2012. godine) zajedničkim snagama nastupe hotelijeri, kampovi, privatni smještaj i ugostitelji. Tako ojačani bit će ozbiljan partner velikim organizatorima putovanja koji će prepoznati tu novu ponudu. Da, postoji opasnost da će to i od drugih tražiti, ali ako krenu prvi mogu se nadati uspjehu narodne: "Tko prvi, djevojka njegova!” Naime, prema procjenama stručnjaka Hrvatska je jedna od šest sredozmenih država, od ukupno 21, koja će najviše nastraditi zbog pandemije koronavirusa. Ne dozvolimo da nam turizam oboli od Covida-19!


Stoga se vraćam na početak ovog teksta i potrebe osmišljavanja privlačne ponude koju, koliko znam, još nitko nije tako uobličio. Predlažem da još barem dva puta pročitate tekst držeći se latinske: "Ponavljanje je majka učenja!”. Da, i podijelite dalje svojim kolegama i prijateljima.

  isprintaj članak