Sve više bečkih restorana gostima ograničava vrijeme boravka
Posjetiteljima koji žele duže vremena ostati u restoranu preporučuju se kasnije dolaženje pa to svakako imajte na umu prilikom idućeg posjeta Beču. ...
Zagreb nudi neke od najprivlačnijih ponuda na globalnoj turističkoj digitalnoj platformi priceless.com
Korisnici mogu istraživati Zagreb noću u legendarnom starinskom Yugu ili upoznati divlju stranu grada u ekskluzivnom posjetu ZOO gdje će hraniti životinjd. ...
Opušak vas može puno stajati
Tko baci iz automobila goreću cigaretu ili otpad poput limenke od pića, bocu ili papir, ne samo da stvara smeće uz naše prometnice, već i riskira plaćanje opome ...
Anketa


NALAZITE SE U > Savjeti za putovanja
Upravljati kamp prikolicom bez opasnosti
Objavljeno: 28.07.2019. 11:15  
Prva vožnja s kamp prikolicom
Prva vožnja s kamp prikolicom

Sve je spremno, sjedite u svom automobilu, prikopčali ste svoju kampericu i želite je sami provozati prvih nekoliko metara. Vaše srce ubrzano tuče, ruke su vam vlažne, a boja lica vam se mijenja iz blijede u crvenu. Ako nikada niste vukli prikolicu, prvi izlaz u gusti gradski promet izazvat će veliki strah koji je najbolje izbjeći. Možda tako da vam prodavač u miru odveze prikolicu u mirniji predio predgrađa. Možda imate u svom krugu nekog prijatelja koji ima više iskustva, pa vam preuzme gradski dio vožnje. Tako se možete na otvorenijem i manje prometnom pravcu opuštenije privikavati na novi volumen, odnosno veličinu skupine vozila koju sad predstavljaju vaš stari automobil i nova kamperica.  

Prikopčavanje i odkopčavanje prikolice vam mora pokazati ovlaštena ili podučena osoba korak po korak, te u njenoj prisutnosti nekoliko puta to morate i sami iskušati. Tada sjednite za upravljač i pokušajte samo ravno vući prikolicu. 

 

Zrcala

Zatim si podesite sjedalo i vanjska zrcala. Preporučuju se dodatna zrcala na obje strane automobila kako bi prestrojavanje iz jedne trake u drugu prošlo besprijekorno i bez nepotrebnih iznenađenja. 

Dodatna zrcala se montira na vanjska zrcala, na vozačevim i suvozačevim vratima ili prednjim blatobranima. Podešava ih se tako da vidimo stražnji ugao prikolice u prvoj trećini polja zrcala. Ostale dvije trećine su slobodne za pogled na cestu. 

Tako postižete dovoljno veliku preglednost i možete uočiti vozila na usporednim trakama. Po visini se zrcala podešava tako da je uočljiv bok i dotična strana kotača prikolice kao i obris ceste. Što je ogledalo bliže vozačevom oku to je bolja preglednost. Ogledala za prednje blatobrane bi prije kupnje trebali provjeriti. 

Ako su dodatna ogledala pričvršćena na vratima, ne ometa nam ni A-stup i brisač stakla pogled unazad. Konveksna (prema van zaobljena) zrcala umanjuju sliku i povećavaju prividnu udaljenost, ali nude veći kut u kojem je moguće uočiti i brza vozila u preticanju samo što je teško procijeniti udaljenost.   

Takvi problemi se rješavaju ugradnjom lijevog dodatnog ogledala s ravnim staklom, s kojim pretjecatelja odostraga uočavamo u boljem omjeru (1:1) iako u manjem isječku. Ovo ogledalo otežava vožnju unatrag pomoću dodatnog zrcala jer vozač, u stvari može, zbog ograničenog vidnog kuta pri laganom okretanju upravljača, dobro kontrolirati stranu prikolice, ali zbog pomanjkanja povezujućih točki prikolica nepravilno vrluda uokolo. Široko automobilsko ogledalo trebalo bi zato dodatno pratiti kretanje skupa vozila.  

Ne plašite se manevriranja, npr. promašili ste odredište, skrenuli ste u slijepu ulicu ili ste se našli u koloni gdje ste primorani nekoliko metara voziti unatrag kako biste propustili kola prve pomoći. Ako dobro savladate vožnju unatrag sa svojom kampericom, onda će vam ovakve situacije uštedjeti graške znoja na čelu. 

 

Kako postati majstor manevriranja? 

Pored moguće postojeće nadarenosti pomaže samo vježba. Znači, ne tražite uvijek najudobnije rješenje kako biste parkirali svoj skup vozila. Tko češće i u ležernim situacijama vozi unatrag, s vremenom stječe osjećaj za to pa tada i prikolica reagira na pokrete upravljača.  

Bez osobe pokazivača uz prikolicu su pothvati manevriranja opasni, jer za to, da bi s vozačevog mjesta mogli gledati pored široke prikolice unatrag ili na skriveno mjesto, vaš vrat jednostavno nije dovoljno dug. Pokazivač ukazuje na nevidljive prepreke, pokazuje razmak do parkiranog susjeda i zaustavlja vas ako druga vozila moraju proći. Ako kod parkiranja nemate pokazivač, morate sami izaći iz auta i provjeriti razmak. Što češće (i neudobnije) to sigurnije.  

 

Pritisnite kvačilo

Kada jednom vaša nova zaprega krene, svladat ćete brzo prvi strah i sve je jednostavnije nego što ste prvobitno strahovali. Automobil rse odaziva znatno usporenije nego što ste navikli kad je sam, usporenije ubrzava i trag kočenja automobila s prikolicom je znatno dulji. Prosječan vozač kod duljeg putovanja to ne primjećuje, ali stvarno je put kočenja za 20 do 30 % dulji i to ne samo po mokrom kolniku ili zimskoj poledici već i po hrapavoj voznoj kolničkoj površini. 

Samo punim kočenjem ostvarujete najkraći mogući kočioni put. Novija vučna vozila zbog toga raspolažu s dodatnom kočnicom koja pritisak kočenja automatski pojačava. Također, za vrijeme kočenja pritisnite i kvačilo, jer ponekad ABS može svoje potpuno djelovanje razviti samo kad su kotači slobodni.  

Motor nikako nemojte zagušiti i ugasiti, jer samo uključeni agregat opskrbljuje servo upravljanje i pojačano kočenje s dovoljnom snagom. Morate li istovremeno sa zaustavljanjem izvesti i manevar izbjegavanja, tada oslobodite pedalu kočnice dok je pritisnuto kvačilo. Čim se kotači opet okreću upravljajte svoju zapregu pored zapreke. Pri tom izbjegavajte prenagla skretanja.  

Čim pustite nožnu kočnicu za vrijeme skretanja automobil može naglo i nekontrolirano krivudati. I kad ste na cesti sami s automobilom bez prikolice takva je reakcija zapravo škakljiva – a još više s kompletnom zapregom. Zato morate što prije odlučiti zaobići prepreku i tada će vaš manevar biti mekši. 

Općenito se preporučuje voziti s povećanim sigurnosnim razmakom, za razliku od vožnje bez prikolice, zbog duljih kočionih puteva i to pogotovo u gustom prometu te s povećanom spremnošću za kočenje također i na semaforima.

Ako vaša zaprega u brzini nailazi na zeleno svijetlo na semaforu bez upozoravajućeg prijelaza svjetla i zbog toga morate kočiti u žuto-crvenoj fazi semafora zaustaviti ćete se u samom središtu križanja. U krajnjem slučaju i da se još provučete kroz žuto, preporučuje se približavajući se križanju dodati malo više gasa, a kod automatika se papučica gasa pritisne do kraja.  

Tijekom prvih kilometara pogledajte što češće u retrovizor kako bi pri tome upamtili razmak do ruba ceste. Uspijete li održati razmak za širinu dvije šake, bez da izravno pogađate rub ceste, smijete biti zadovoljni svojom vožnjom. Zatim pokušajte s pogledom unaprijed voziti točno po sredini prometnog traka. Provjeravajte to stalno na vanjskim ogledalima. Tada ćete po uskim ulicama potpuno sigurno voziti i uz nadolazeći promet iz suprotnog smjera. 

Na isti način možete pokušati održavati bez opasnosti razmak sa strane između parkiranih vozila. U svakom slučaju se morate naviknuti, pogledom ne primati izravno promet ususret i uznemirujuće prepreke, već samo pažljivo krajem oka promatrati stanje prometa. Za vrijeme brze vožnje bi mogli nesvjesno upravljati vozilo u glavnom pravcu pažnje i tada bi prepreku sa sigurnošću najvjerojatnije pogodili. Upravo bi u noćnoj vožnji, kod približavanja prometa koji vam ide ususret, trebalo pogled usmijeriti prema bijeloj liniji desnog prometnog traka. Svaki drugi pravac je iritirajući.  

Na vrlo zavojitoj prometnici je kosi položaj za prikolicu moguća opasnost pa se tada pridržavajte većeg razmaka prema rubu ceste. U suprotnom bi prikolica mogla, u najgorem slučaju, strugati po znakovima ili krošnjama. 

 

Ne želite li odmah voziti svoju kampericu na otvorenoj prometnici? 

Zamolite nekoga da vam za vikend doveze zapregu na prazno parkiralište trgovačkog centra (pazite na visinu prolaza). Tamo možete u miru vježbati vožnju i lagano korištenje kvačila u automobilu opremljenom s prijenosom brzina. Odmah se priviknite da kvačilo kod kretsnja ne mučite s puno okretaja; kod benzinskog motora srednje jačine trebalo bi biti najmanje 2000 ali nerijetko i više od 3500 okretaja.

Turbo benzinci već kod oko 2000 okretaja u minuti vuku dovoljno jako. Kod dizelaša je često dovoljno 1700 do 2200 okretaja, jer što je motor s većim okretnim momentom time smiju malo pasti i okretaji motora. Pogledom u upute o korištenju, saznaje se pri kojem broju okretaja nastupa najbolji moment okretaja i kako dugo se zadržava.  

 

Pretjecati – da ili ne? 

S automatikom umjesto klasičnog mjenjača, još se jednostavnije i lakše vozi i tada se možete potpuno posvetiti stanju u prometu. Pretjecati – da ili ne? Na prometnicama u oba smjera je to pitanje gustoće prometa i snage motora. Preduvjet za to je postojanje dobrog preglednog pravca. Ipak samo oprez u ravnici: na krivo pretpostavljenim ravnicama stvaraju se često duge, niske kupole, a odmah potom spust. Tu se nailazeće vozilo može sakriti iza prijevoja i onda kao iz niotkud se pred nama pojavi bankina. Nalaze li se stabla uz rub ceste, dovoljan je pogled na krošnju stabala kako bi se mogli orijentirati spušta li se cesta ili ostaje u istom nivou.  

Prije nego započnete pretjecati, uvijek s jednim okom pratite vozača ispred sebe. Tako možete bolje procjeniti koliko se brzo približavaju nailazeća vozila. Vozač ispred možda uoči vašu namjeru i pritom može pomoći time što malo uspori brzinu. U koliko započinjete s pretjecanjem, radnja pretjecanja mora trajati što kraće. Prije negoli se izbacite na preticajni trakt ubrzajte (knick-down kod automatika) neka zaprega malo potone unazad, snažno ubrzavajte, zaobiđite i izravnajte prije nego vam dođu vozila ususret. Vozač iza vas bi se lako mogao naći ponukan da također krene pretjecati ugledavši veliki razmak ispred sebe. Uvijek na vrijeme uključite pokazivač smjera i dalje na vanjskom ogledalu promatrajte promet iza sebe. Nakon izbacivanja na kolnik za preticanje papučicu brzine i dalje stalno pritišćite do poda i prebacujte u višu brzinu kada se kazaljka okretaja približava crvenom polju.  

Nemojte preblizu pretjecati prethodno vozilo, već se odmaknite toliko koliko vam dozvoljava širina kolnika. Tek kada je zadnji dio prikolice dovoljno daleko od vozila koje pretječete, uključite desni pokazivač smjera i preko desnog vanjskog ogledala provjeravajte možete li se vratiti natrag na svoju stranu. Ako se kod preticanja oglasi truba ili svjetlosni znak– nemojte se uplašiti: Vozač vam samo daje do znanja da se možete vratiti na svoju stranu.  

 

Uključivanje na autocestu

Zadnje poglavlje za vježbu: ubacivanje na autocestu. I tu naravno automobil s prikolicom više nije tako poletan, kao sam. Zato se mora, što prije je moguće, prisilno voziti – i to ovako: Pogledajte u lijevom vanjskom ogledalu na ubrzavajuću traku, doduše ne samo u dodatno zrcalo, već i na auto zrcalo, jer pokazuje širu udaljenost. Za svaki slučaj i pogled sa strane ne smije izostati; moglo bi vam promaknuti vozilo u mrtvom kutu.

Kod ubacivanja koristite sve pričuvnesnage motora i ne plašite se kod benzinskog motora prevelikog broja okretaja. S ekonomičnih 50 km/h u četvrtoj brzini vaš auto „ne bi povukao kobasicu s tanjura". U trećoj ili drugoj brzini motor vuče bolje i takvu brzinu treba postizati sve do prebacivanja u četvrtu brzinu. Peta brzina se koristi tek kada je zaprega postigla željeni tempo; za glatko ubrzavanje nema dovoljno vučne snage. 

Kod diesela ili turbodiesela uvrštavanje na autoput se najčešće odvija u trećoj ili možda već u četvrtoj brzini – manje na visokom broju okretaja zbog boljeg momenta okretaja motora. Pogled na brojčanik broja okretaja i ovdje pomaže, jer ciljano korištenje područje broja okretaja s boljom vučom - sve u svemu postaje stvar navike koju ćete i sami brzo usvojiti.

  isprintaj članak