NALAZITE SE U > Fitness
Štitnici nisu dovoljna zaštita od ozljeda
Objavljeno: 05.06.2018. 10:22  
Rolanje
Rolanje

Kada sunce pripekne, a vožnja automobilom ili javnim putničkim prometom postane nesnosna, rješenje su roleri.

Roleri su prije približno dvadeset godina istisnuli koturaljke, već više ni izdaleka nisu samo prolazni pomodarski hir. Za cipele s usporednim kotačićima najprije su se zagrijali mladi. Danas na rolarima možemo susresti i ljude koji su već djedovi i bake, a rolaju u pratnji unuka.

Ako još niste pokušali rolati, ali vas taj sport sve više privlači, ovi će vam savjeti zasigurno koristiti.

 

Kakve rolere izabrati?

Prije kupnje dobro razmislite gdje ćete i koliko često rolati. Rolere u grubo dijelimo na one primjerene za fitness, te rolere za slobodno vrijeme.

Roleri za slobodno (rekreativno) vrijeme pružaju stabilnost u skočnom zglobu. Sigurni položaj tijela rasterećuje mišiće goljenice, karlice i nosivi mišićni sustav. Tako se u cijelosti možemo usredotočiti samo na kretanje.

Fitness model primjereniji je model za dulje pruge. Nozi pruža stabilnost, iako joj istodobno omogućuje i nesmetano gibanje, što pretpostavlja dobro i vrlo lijepo i skladno kretanje. Za početnike, klizače na ledu i skijaše preporučljiv je upravo ovaj model.

Ostale su kategorije: Race (natjecateljska skupina koja zahtijeva savršenu kvalitetu), Cruise-Downhill (natjecatelji na duge pruge kojima je važna brzina), Aggressive (za mlade atletičare čiji roleri moraju biti čvrsti kako bi izdržali sve skokove i padove), Hockey (okvir je rolera izrađen od čvrstog materijala), Kids (podesiva veličina).

 

Veličina i tvrdoća kotačića

Što su veći kotačići, veća je i brzina, ali manja okretnost. Mekaniji su kotačići udobniji, ali se brže istroše. Obični je promjer kotačića za fitness i rekreaciju između 74 i 78 mm, a tvrdoća iznosi 78A-85A.

 

Koliko ćete izdvojiti za rolere?

Vrijedi pravilo: No name, no fun (Bezimeno ne pruža zadovoljstvo). Kvaliteta ima svoju cijenu. Rolera ispod 500 kuna (osim ako cijena nije snižena) ne preporučujemo jer će vas volja za rolanjem minuti već nakon nekoliko metara. Takvi su roleri neudobni, spori, svaki korak zahtijeva dvostruki napor, kotači su tvrdi kao kamen, imamo osjećaj da ćemo svakog trena izgubiti ravnotežu. Rolanje postaje pravo mučenje, te takvu cipelu rado nazivamo “sado-mazo cipela”. Ni za djecu neka vam ne bude žao malo dublje posegnuti u džep.

 

Što morate uzeti u obzir prilikom kupnje?

- Odvojite dovoljno vremena i iskušajte više modela. Cipela vas ne smije tiskati, a mora dobro zaštititi i skočni zglob, dok za prste svakako mora biti dovoljno prostora.

- Iskušajte rolere sa zatvaračem (Hardboots, vanjski je dio izrađen od umjetne mase, a unutrašnjost se može izvući prema van i čak i oprati) i rolere koji se vezuju (Softboots od jednog dijela, čvrstoću pruža oslonac na stijenkama). Za djecu su primjereniji roleri sa zatvaračem jer djeca obično nemaju dovoljno snage da u dovoljnoj mjeri pritegnu rolere koji su na vezivanje.

- Jednom se rukom oslonite na zid. Noge postavite u oblik slova O i X (koljena su izbačena, koljena su stisnuta). Ako se plastika nabora ili se skočni zglob jako savije, takva je cipela za vas suviše mekana a ako vas na rubu tišće, cipela je svakako pretvrda.

- Već u trgovini provozajte nekoliko krugova kako biste provjerili ležajeve.

- Zavrtite kotačiće. Ako plešu na sve strane, prste k sebi!

- Kočnica mora biti gumena. Umjetna masa, odnosno plastika nije preporučljiva. Kod nekih se modela kočnice mogu podesiti.

- Rolere radije kupite u trgovini sportske opreme jer će vas ondje trgovci znati savjetovati, a i izbor je veći.

- Na tržištu postoje i posebni ženski modeli iako nije nužno da se žena odluči upravo za taj model. Uzmite one rolere u kojima se noga osjeća udobnije.

- Kod nekih se modela donji dio s kotačićima može skinuti. S jedne je strane to vrlo praktično jer je u javne zgrade ulaz na rolerima zabranjen. S druge vam strane ipak ne savjetujemo da se odlučite za taj model jer i pri najmanjoj nezgodi možete ostati bez donjeg dijela rolera.

- Rolere uvijek isprobajte na tanke čarape jer ćete rolati i za toplog vremena.

 

Pravila rolanja

- Koristite štitnike!

- Brzinu prilagodite vještini u rolanju!

- Rolajte desnom, a pretjecite lijevom stranom. Pješaci imaju prednost.

- Poštujte prometne propise!

- Nastojte izbjeći najveću gužvu u prometu.

 

Štitnici

Rolajte sigurno, stoga koristite štitnike. Zaštita uključuje štitnike za koljena, kaltove i zapešća. Zaštiti pripada i zaštita glave, odnosno kaciga. Možete koristiti i kacigu koju nosite za vožnje biciklom. Kaciga će vam, međutim, koristiti samo ako je pravilno koristite. Ni djeci neće koristiti ako je nose duboko povučenu na oči ili natrag prema zatiljku. Zato uvijek sami nadjenite kacigu djetetu. Prikladne su i podesive kacige jer prevelika ili premala kaciga uopće ne služi svojoj svrsi.

Dobri štitnici nose CE ili GS zaštitni znak.

Potpune zaštite nema, zato rolajte pažljivo.

Prije početka uvijek provjerite svoje rolere (vijke, kotače, ležajeve, kočnice). Budući da se kotači habaju neravnomjerno, njihov položaj valja mijenjati s vremena na vrijeme.

 

Za čišćenje koristite blago sredstvo

Štitnici nisu dovoljna zaštita od ozljeda. Važno je znati i kako pasti. Pritom posebno trpe dlanovi i laktovi. Kako valja pasti? Pad ne smije nalikovati padu drveta. Pokušajte se dočekati na koljenima i osloniti na laktove. U slučaju da padate na stražnjicu, pokušajte pasti kao u judo-položaju (bradu pritisnite o grudi u obliku kugle, te se "prizemljite" na stražnjici i laktovima).

 

Kako kočiti?

Noga na kojoj je kočnica mora se nalaziti naprijed. Otežajmo petu. Što je veća brzina, stražnjica će biti više spuštena. Trup je pognut, a ruke su ispružene. Ovakvo kočenje nazivamo Heel-Stop. Možete kočiti i tako što ćete povući noge za sobom (u obliku slova T). Ovaj je način kočenja kod većih brzina teži i manje učinkovit. Kada budete vještiji u rolanju, moći ćete kočiti i da tako na načinite okret od 180 stupnjeva. Riječ je o kočenju Power Slide.

Umjesto da kočite, prepreke možete i izbjeći. Načinite korak u smjeru koji ste izabrali, te na tu nogu prenesite cijelu težinu. Drugu nogu povucite za sobom.

 

Prepreke

Preskakivanje podsjeća na skijaške skokove. Koljena skupite i upotrijebite telemark pristajanje. Ruke ispružite zbog održavanja ravnoteže.

 

Stil

Nos, koljeno, prsti nogu i kažiprst suprotne ruke moraju biti u istoj ravnini.

 

I još jedan koristan savjet:

Prije negoli počnete rolati, dobro se zagrijte, a na svršetku rolanja načinite nekoliko vježbi za opuštanje.

Zašto rolati ne biste pokušali i vi? 

  isprintaj članak