Jaslice i vrtići razmišljaju kako podučavati pitanja rodnog identiteta
Slučaj šestogodišnjaka koji je prestao pohađati jaslice nakon što su ga maltretirali zbog odijevanja u djevojačku odjeću. ...
Život bez muke i nereda
Jeste li se sjetili kupiti jeftinu plastičnu foliju i njome zaštititi radnu površinu prilikom rada za koji smatrate da će je dosta zaprljati? Kad završite jedno ...
Pet načina kako pronaći pravog životnog partnera
Postoje razne stvari koje nekome mogu otežati pronalazak srodne duše, počevši od previše zauzetosti poslom, nespojivosti itd. Postoje čak i oni koji su odlučili ...
Anketa


NALAZITE SE U > Savjeti za putovanja
Zima određuje druga pravila ponašanja u vožnji
Objavljeno: 07.01.2021. 14:11  
Snijeg i poledica su uvijek jači od nas
Snijeg i poledica su uvijek jači od nas

Slikao: Renato Jagustović

Zima određuje druga pravila ponašanja u vožnji. Na što treba pripaziti, što je preglednost, kako svjetlo utječe na vožnju, kako se voziti tunelom, a što činiti u slučaju nesreće - pročitajte.

I - zapamtite! Snijeg i poledica su uvijek jači od nas.

 

Preglednost i svjetlo

Što biste trebali učiniti:

• Pravovremeno nabaviti odgovarajuću zaštitu od smrzavanja za stakla, svjetla i uređaje za pranje stakla;

• Prije negoli nastupi zimska sezona provjeriti brisače i ukoliko je potrebno, zamijeniti ih;

• Sprečavati pojavu kondenzacije na staklu za vrijeme vožnje!

Voda se može kondenzirati, kako izvana tako i s unutrašnje strane stakla i može stvoriti neprovidni talog. Iznutra tu naslagu čini vodena para koja većinom nastaje kao posljedica disanja. Kondenzira se na hladnoj površini stakla. Kad su vani posebno niske temperature, taj se talog čak i smrzava i može se, čak kratko vrijeme nakon brisanja, ponovo pojaviti. Za pomoć upotrijebite vrući suhi zrak koji pustite da puše po staklu. Pokazalo da klima uređaj čak i zimi može učiniti pravo čudo!

 

Držite preporučeni razmak između vozila 

U zimskoj polovici godine, magla i smanjena vidljivost zbog padajućeg snijega svakodnevne su pojave. Zbog toga dobro pazite, vozite odgovarajućom brzinom i držite preporučeni razmak između vozila!

Vožnja na temelju preglednosti znači da se smijete voziti samo toliko brzo koliko vam omogućava da ostajete na vidnoj udaljenosti. Kod 40 metara to znači, čak i kod zimskih uvjeta, održavati tempo od ne više od 50 kilometara na sat. To znači, ukoliko ne vidite najmanje dvije točke razgraničenja, da je više od 50 km/h sigurno prebrzo!

Kod održavanja razmaka mislite na to da jedna sekunda do vozila ispred vrijedi samo u najboljim uvjetima. Kad je kolnik mokar ili je smanjena vidljivost, držite veći razmak!

 

Budite vidljivi

Najkasnije u trenutku kad u vlastitom retrovizoru više ne vidite dobro vozila koja vas slijede (npr. zbog blještanja sunca) istovremeno znači da niti vozači iz suprotnog smjera ne vide vas. Tada je pravo vrijeme učiniti se vidljivim i uključiti svjetla.

Ali, ne pretjerujte:

Stražnja svjetla za maglu, prednja svjetla za maglu i duga svjetla smije se uključiti samo u iznimnim slučajevima. Inače više smetaju negoli koriste. I stvarno niste sigurniji kad vaše xenon-žarulje već na tri kilometra udaljenosti progaraju rupu u mrežnici vozača iz suprotnog smjera. Ne zaboravite da i ti vozači moraju dovoljno vidjeti kako bi se bezopasno mogli provesti kraj vas.

 

Vožnja u tunelu

Kod vožnje autocestama kroz tunel česti suputnik je i strah. Donosimo nekoliko savjeta za sigurnu vožnju kroz tunel:

Kako se ništa ne bi dogodilo:

• Prije ulaska u tunel namjestite autoradio tako da automatski bira obavijesti o stanju na cestama;

• Pravovremeno nadotočite gorivo u spremnik! Prilikom svake druge nesreće u tunelu vozila bivaju ostavljena jer nemaju dovoljno benzina. Osim toga: "zaboraviti nadotočiti” se pred zakonom može tunačiti kao nepažnja/nemar;

• Prije nego što uđete u tunel obratite pažnju na svjetlosni signal semafora, obavezno uključite svjetla, skinite sunčane naočale;

• Sve prozore zatvorite i namjestite prozračivanje na unutarnje strujanje zraka, a ukoliko je potrebno uključite klima uređaj;

• Pridržavajte se ograničenja brzine i povećajte sigurnosni razmak na najmanje 50 metara.

Kod iznenadnog zastoja:

• Upalite sva četiri žmigavca (pokazivača smjera kretanja) kao znak upozorenja i zaustavite se na dovoljnoj udaljenosti od prethodnog vozila.

• U jednocijevnom tunelu nikad ne prelazite dvostruku liniju razgraničenja.

• U dvocijevnom tunelu (dva kolnika u svakom smjeru) nikad nemojte voziti po kolniku za suprotni smjer, osim ukoliko vas na to upućuje služba sigurnosti.

 

Ako se ipak nešto dogodi

• Ukoliko imate nesreću da na vas naleti vozilo iza vas ili je iscurio benzin, nikad se ne zadržavajte na kolniku. Ako je nužno, za vrijeme dok su oba automobila još u pokretnom stanju, odnosno motori im rade, odvezite se do najbližeg ugibališta. Tamo odmah podignite poklopac motora, jer se požar može pojaviti tek kasnije. Kod spuštenog poklopca je gotovo nemoguće ugasiti požar pomoću uređaja za gašenje prahom;

• Odmah preko telefona za pomoć pozovite pomoć (treba se nalaziti u niši na svakih 200 metara);

• Slijedite savjete koje ćete dobiti preko zvučnika od tunelskih službi ili na auto-radiju; 

• Ukoliko pokušate ugasiti požar pomoću jednog od aparata za gašenje iz ormarića za slučaj nužde ili pritisnete jedan od crvenih.

 

Umjetnost održavanja na skliskom kolniku

Ukoliko se prebrzo uđe u zavoj, naglo skrene ili prerano pojača brzinu, može se samo u manjoj mjeri ili više nikako utjecati na proklizavanje kotača i centrifugalnu silu vozila.

Vozilo tada "bježi”. U tom slučaju mora se smanjiti brzinu, pridržavati upravljač ili ispraviti smjer kretanja prema radijusu zavoja, a kod jačeg kočenja treba pritisnuti kvačilo. Ukoliko sve to ne pomaže, znači da se od početka vozilo kretalo prebrzo i može se samo još punim kočenjem smanjiti moguća šteta. Time se raspodjeljuje težina na prednje gume pri čemu se postiže veći pritisak prijanjanja guma na kolnik. Nikako ne okretati upravljač vozila (volan)! U suprotnom bi moglo doći, kod ulaska u zavoj npr. zbog smanjivanja brzine i/ili kočenja, do preraspodjele opterećenja. Zbog rasterećenja stražnje osovine proklizava stražnji dio i vozilo se otima kontroli. Tada se mora oduzeti brzina i pravovremeno stisnuti kvačilo. Ovisno o jačini nagiba stražnjeg djela ispraviti vozilo.

 

Pažnja - naglo kočenje

Kod naglog kočenja vozilo se kreće u onom pravcu pri kojem gume mogu stvoriti veću silu prijanjanja na kolnik, vozilo se počinje okretati u tom smjeru ("zanosi se”). Mora se munjevito odazvati: nagaziti na pedalu kvačila, otpustiti kočnicu i vozilo stabilizirati. Nakon toga treba opet kočiti. Kod automobila s ABS-om elektronika prepoznaje opterećenja guma na kolniku. Tko pravilno reagira, i s ABS-om će nagaziti na kvačilo i kočiti najjače što može - pulsiranje pedale kočnice pritom pokazivat će aktivnost ABS-a i izjednačiti pravac kretanja automobila.

 

Vožnju s lancima za snijeg se uči

Ukoliko imate lance na automobilu s prednjim pogonom može se da za vrijeme vožnje nizbrdo naiđete na zavoj, počinjete kočiti, otpuštate kočnicu i ulazite u zavoj. Ukoliko još jednom zakočite u zavoju, težina vozila će se premjestiti na prednju osovinu. Stražnja osovina će se rasteretiti, zanijeti vozilo, a stražnji dio vozila proklizava i vozilo se otima kontroli. Otpustite kočnicu, pritisnite kvačilo i stabilizirajte vozilo.

Kod vozila sa stražnjim pogonom prednja osovina gubi uporište i vozilo se otima kontroli. Kako biste spasili situaciju na isti način otpustite kočnicu, ali sada upravljač vozila držite u smjeru zavoja i lagano ga vraćajte da ispravite vozilo u pravcu kretanja. Tko je na automobil sa pogonom na sva četiri kotača montirao lance, trebao bi se držati preporuke proizvođača.

  isprintaj članak