Six-Pack Abs i američki predsjednici
Bilo bi nategnuto reći da Amerikanci biraju predsjednike na temelju tjelesnog izgleda, ali se birači često smiju kandidatima koji zrače energijom. ...
Kada zvati Hitnu pomoć?
Na broju 94 intervencije uvijek prima liječnik, a ne telefonist u centrali, kako se često pogrešno misli. ...
Zagrepčanin Mario osvaja proteinskim sladoledom
Zagrepčanin je osmislio proteinski sladoled koji za razliku od klasičnog, ne sadrži ni šećer ni masnoće. ...
Anketa


NALAZITE SE U > Kolumna
Ovako turizam može samo propasti
Objavljeno: 12.03.2019. 22:02  
Sramotan prikaz turizma Podunavlja
Sramotan prikaz turizma Podunavlja

Nakon današnjeg predstavljanja turističke ponude Ponudavlja s hrvatske i srbijanske strane pitam se tko ga to namjerno uništava i odakle su se pojavili ti ljudi!?

 

Napisao: Željko Marušić


Danas je u Zagrebu od 12 do 18 sati održano predstavljanje turističke ponude Podunavlja s jedne i druge strane Dunava, dakle hrvatske i srbijanske. Iako nisam dobio nikakav poziv, a portal www.turistplus.hr je itekako čitan, ipak sam došao na ovo predstavljanje saznavši za njega preko Facebooka. Veselila me činjenica kako ću sresti neke drage prijatelje iz turizma s toga područja, a koji su još opstali, s njima se prisjetiti dana kada smo zajedno iznova stvarali turizam na tome području. Uostalom, prvi sam, o svoj trošak i trošak pokrovitelja, organizirao studijski posjet novinara, vlasnika (!) putničkih agencija zainteresiranih za turizam na tome području i tadašnje ministrice turizma Pave Župan-Rusković.

Kako mi je dan bio prepun obaveza u neprikladnom prostoru kina Europa pojavio sam se nešto prije 17 sati. A onda je slijedila – zapanjenost. Dočekalo me nekolicina štandova, koje čak ni tako ne bismo mogli nazvati, jedina simpatična prekrasna djevojka na prvom desno, koja je prikupljala podatke o pristiglim novinarima, nekolicina nezainteresiranih informatora (?), vinar koji me nije ni pogledao, te kutak s prljavim posuđem preostalim od domjenka koji je bio nekoliko sati ranije.

Dobro, rekoh, barem ću razgovarati s direktorima turističkih zajednica i razvojnih agencija kojih, naravno, više nije bilo. Ukazali su se novinarima i – vratili kući. Dragi moji, tako se turizam ne radi. Prvo bi, pristojnosti radi, trebali ostati do kraja zbivanja dugačkog svega šest sati. Drugo, nije bit u predstavljanju turističkim novinarima koji će objaviti nekoliko rečenica budući da u ovo doba godine urednici/nakladnici nisu zainteresirani za turizam, već upravo posjetiteljima za koje sam čuo da ih je bilo. Naime, upravo u razgovoru s njima mogli su saznati što ih zanima, saznati njihou platežnu moć i slično. U vrijeme kada sam došao nije bilo gotovo nikoga!

 

Kako se ne radi posao

I meni je, kao vjerojatno i drugim novinarima u podne, uručena papirnata vrećima s neuglednim zaštitnim znakom Turističke zajednice Osječko-baranjske županije. 

Odmah ću reći da treba štititi šume i ne koristiti i poklanjati papirnate vrećice koje će nakon prve uporabe završiti u smeću. Istina, htio sam je odmah po izlasku baciti budući da u njoj ionako nije bilo ništa, odnosno, slobodno mogu reći, "smeće" od prospekata. 

Vrećice trebaju biti čvrste i pogodne za gotovo neograničenu uporabu. Vrećice Swazilanda i Južne Afrike, dobivene na sajmu turizma u Londonu, koristim gotovo svakodnevno i to godinama! One trebaju biti platnene (pamučne, lanene, od konoplje, jutene, od koprive!) ili ekoloških biorazgradivih plastičnih materijala.

Sadržaj tih vrećica namijenjenih novinara bio je uvredljiv. Jedan čep-privjesak, jedna kemijska olovka i loše izrađeni prospekti čiju svrhu nisam pronašao. Nigdje barem boce vina, nekog USB sticka, a da ne govorim kako je trebao biti priložen materijal za objavu na USB sticku u smislu kratkog priopćenja i neke zanimljivosti u word formatu, nekoliko fotografija u jpg formatu i video u trajanju do dvije minute o nekoj od turističkih zanimljivosti! I to za svako uredništvo, odnosno za svakog novinara drugačije.

Tako sam radio prilikom predstavljanja izdanja moje tvrtke (roman Lun kralj ponoći, edicije Hoteli u Hrvatskoj - Hotels in Croatia, časopis Turist plus itd.). Osim što sam olakšao posao novinarima i pružio im zadovoljstvo druženja, osigurao sam točnu objavu onoga što mi je potrebno i korisno!

 

Bačen novac za prospekte

U vrećici za novinare je bilo svega sedam prospekata nekih čudnih malih formata (osmi sam sam uzeo), a neki čak nemaju naziv nakladnika pa se ispričavam zbog moguće greške.

Kako to izgleda prikazat ću redom sa svojim viđenjem kako bi trebalo biti.

1. Vinski Bor-maraton

Prospekt je izdala Udruga za njegovanje običaja Mađara «Surduk» iz Zmajevca u Baranji. Izuzmem li malo nespretno izveden – nečitljiv, zaštitni znak na naslovnici jedan je od najboljih. Šteta je što nigdje nema najave nadvenka održavanja tog vinskog maratona. 

A zašto ga je potrebno najaviti? Zato što putničke agencije kataloge putovanja, u kojima najavljuju i zanimljivosti na područjima kamo vode turiste, tiskaju do godinu i pol prije dana prodaje aranžmana. Tako imaju i velike poteškoće s jadranskim turističkim zajednicama u kojima nemaju pojma što će biti za svega nekoliko mjeseci, a kamoli za godinu i pol dana!

2. Zelene staze Dunava i Drave u suradnji Erduta, Belišća i Aljmaša

Na šest stranica veličine omota CD-a napisali su želje. Nedostaju samo pozdravi! Za to je naš novac bacio Europski fond za regionalni ravoj, a za sadržaj je odgovorna Općina Erdut.

3. Gasto i ciklo (već u samom nazivu nepismeno napisano budući da se piše Gastro- i ciklo-, a još točnije Gaatronomski i cikloturizam…) turizam Osječko-baranjske županije

Osim uobičajenog «laprdanja» o najboljoj hrani i vinima, te čarobnim krajolicima i zemaljskom raju u gradovima i selima "punim kulturnih spomenika, turističkih sadržaja i gastronomskih užitaka, zalivenih vinima koja su još stari Rimljani držali ukusnijim od božanskog nektara.", nećete saznati baš ništa. Naime, osim beznačajnih riječi još se može vidjeti cikloturistička (biciklistička) karta Osječko-baranjske županije uz koju su zaboravili priložiti povećalo! Ništa se ne može pročitati i ničemu ne služi! Nakladnik TZ Osječko-baranjske županije.

4. Preporučujemo programe putovanja u izdanju Intereg – IPA CBC, odnosno plaćen novcem Europske unije

Prvo mana ili vrlina?

Ovo je jedini prospekt koji je ostvario svoj smisao. Prikazano je devet mogućih turističkih putovanja grupa od dvije do 40 osoba na području Podunavlja. Putovanja su u trajanju od tri, većina od četiri i jedno od šest dana. Ponuda zvuči odlično, ali se pitam koliko je takvih putovanja ostvareno. Da je netko od njih ozbiljno shvatio današnje predstavljanje bio bi prisutan i u pet sati popodne i tako bismo puno više znali!

Manjkavost su opet neka čudna štednja na papiru i presitna slova.

Priznajem, htio bih otići na barem dva ponuđena putovanja i prenijeti svoje iskustvo.

5. Winetour (svaki put sam pročitao Winetou, ha, ha…) u izdanju, pretpostavljam, TZ Osječko-baranjske županije.

Šteta bačenog novca. Nevjerojatno ružna naslovnica, popis turističkih zajednica otisnut sitnim slovima naravno, nešto sličica i opet puno riječi bez informacija. Da im se barem zalomilo izraditi popis vinara i OPG-ova s ponudom hrane i vina…

6. Novi Sad za mlade

Čak i nije loš prospekt, unesen je duh mladih, ali moglo bi biti daleko bolje! Srećom, postoje informacije o omiljenim mjestima mladih, ali da su u zagradi objavili barem njihovu adresu web stranice i tako svima olakšali pretraživanje bilo bi odlično. 

Budući da je Novi sad Omladinska prijestolnica Europe 2019. mogli su objaviti i popis zbivanja.

7. Turistička zajednica Belišće

Klasičan trolisni prospet veličine kuverte u izdanju gradske turističke zajednice za ne baš zanimljiv, ali simpatičan gradić, opravdava postojanje. Prikazali su tri zanimljivosti, naveli devet zbivanja, ali opet bez datuma održavanja(!) i dobar popis smještajnih objekata. 

8. Kalendar manifestacija 2019. u izdanju TZ Osječko-baranjske županije

Nešto što nedostaje većini turističkih zajednica u Hrvatskoj! Točni datumi održavanja turističkih manifestacija, estetski lijepo prikazano s pripadajućim web stranicama i nekoliko simpatičnih ilustracija. Čestitam!

Jedino je šteta što neki od organizatora manifestacija poput Dana prvog hrvatskog piva, Panona Festa, Dana Ergele Đakovo, Jeseni u Baranji i Belišćanske zlatne jeseni nisu znali ili nisu dostavili datume održavanje. Neka poslije ne kukaju kako ih drugi ne podržavaju!

 

A kako je to bilo na predstavljanju turizma Koprivničko-križevačke županije kroz Galeriju naivne umjetnosti Hlebine?

Onako jadan, razočaran, krenuo sam koracima bržim od tramvaja do autobusa za Travno kako bih na vrijeme stigao u Muzej suvremene umjetnosti da sretnem i radosno pozdravim niz divnih prijatelja iz Koprivničko-križevačke županije koje toliko volim. Među njima i Ivana Andrašića, akademskog slikara iz Koprivnice koji je trebao prikazati izradu slike naivne umjetnosti.

Da sam znao da će me dočekati projekcija dosadnog polusatnog filma ne bih se ni trudio doći. Ovako sam došao, pokušao podnijeti desetak minuta filma, a onda sam izašao. To me podsjetilo na otvaranje likovnih izložbi punih floskula (riječi bez ikakvog značenja). Takvim filmom su izgubili značajan bod u promidžbi turizma i želji za povratkom zanimanja za naivnu umjetnost!

Eh, da. I vidio sam da postoje muzej u kojima čistoća nije jača strana!

  isprintaj članak