Ovo su najjače putovnice svijeta 2019. godine
Hrvatska se, među članicama Europske unije, već godinama nalazi u nepovoljnom položaju zajedno s Bugarskom i Rumunjskom. ...
Zašto u Aziji nose kirurške maske za lice
Stanovnici ovih država vjeruju u tradicionalnu kinesku medicinu (TCM) prema kojoj su dah i disanje sastavni su dio dobrog zdravlja, a izlaganje lošem zraku može ...
Najbolji hotelski lanci za LGBTQ osobe u SAD-u
Mnogi hoteli u SAD-u prilagođeni su LGBTQ osobama, od velikih međunarodnih lanaca do malih hotela. Pogledajmo koji hotelski lanci pozivaju LGBTQ goste i pružaju ...
Anketa


NALAZITE SE U > Vijesti
Hotel sa 100 soba stvara 17 puta više radnih mjesta od 100 apartmana u privatnom smještaju
Objavljeno: 01.10.2019. 16:33  
Turistički impuls: Ulaganje u kvalitetu jamac uspješnog turizma, a smanjenje PDV-a omogućit će još veći učinak na gospodarstvo
Turistički impuls: Ulaganje u kvalitetu jamac uspješnog turizma, a smanjenje PDV-a omogućit će još veći učinak na gospodarstvo

Veljko Ostojić

 

Vodeće hotelsko-turističke tvrtke u prvih osam mjeseci ostvarile su rast poslovnog prihoda od 5,4 posto u odnosu na prošlu godinu, i to zahvaljujući pojačanim ulaganjima u kvalitetu koje je omogućilo rast cijena, dodatnim prodajno-marketinškim aktivnostima i posljedičnim jačanjem ”last-minute” rezervacija. Sezona je potvrdila ranije najave turističkih stručnjaka prema kojima će na daljnji rast, u situaciji povratka istočno sredozmena tržišta, posebno Turske, moći računati samo oni koji stalno ulažu u kvalitetu i temeljito upravljaju svojim turističkim proizvodom, zaključak je predstavljanja trećeg izdanja Turističkog impulsa, pregleda turističkih trendova Hrvatske udruge turizma (HUT).

 

Jedini dvoznamenkasti rast ostvarila je Turska

Na Sredozemlju je ove godine najviše stope rasta turističkih dolazaka ostvarila Turska, s 14,11 posto u prvih sedam mjeseci ove godine. Istovremeno su u rastu i ključna zapadno-sredozemna tržišta: Španjolska 1,91 posto, Malta 4,86 posto, te Slovenija s 5,24 posto u prvih sedam mjeseci 2019.

I Hrvatska je, prema podacima od prošlog tjedna, zabilježila ukupni godišnji rast dolazaka od 4,33 posto i rast noćenja od 1,84 posto.

Većina vodećih naših hotelsko-turističkih tvrtki očekuje nastavak rasta pokazatelja i u posezoni. Većina hotela i kampova očekuje veći broj rezervacija u posezoni u odnosu na prošlu godinu, i to hoteli između dva i šest posto, a kampovi između jedan i devet posto. Pad rezervacija između dva i osam posto očekuje većina apartmanskih naselja (63 posto) i tek nešto više od petine obuhvaćenih hotela i kampova. 

 

Kratkoročno iznajmljivanje nekretnina dalje raste, prihod od najma na dva online portala premašio 2 milijarde eura 

Ovu sezonu ponovno je obilježio visok rast ponude smještajnih kapaciteta, posebno u kratkoročnom iznajmljivanju nekretnina, kao i nastavak pada stope zauzetosti smještaja. Ove godine je broj kreveta u komercijalnom smještaju ukupno povećan za 67.077, najviše u objektima u domaćinstvu za 35.777 novih kreveta. Povećanje u takvom obliku smještaja, zajedno s povećanjem broja kreveta u nekomercijalnom smještaju od 36,1 tisuća samo ove godine odgovara broju od 183 nova hotela prosječne veličine 200 soba, dok je u razdoblju od 2010. do 2019. godine broj kreveta u objektima u domaćinstvu povećan 444,6 tisuća što bi bilo jednako 1.112 novih hotela prosječne veličine 200 soba. Takav rast kapaciteta dodatno je pogoršalo i ovako preveliku ponudu, pa hoteli i kampovi trenutno zajedno čine tek 35 posto ukupnih komercijalne ponude smještaja, dok je udio kreveta u objektima u domaćinstvu dosegnuo 52,2 posto komercijalnog smještaja.

Ukoliko dodamo i značajan rast kapaciteta u nekomercijalnom smještaju ta struktura je još nepovoljnija.

S obzirom na veličinu tog oblika smještaja, treće izdanje Turističkog impulsa predstavilo je i podatke s online portala Airbnb i HomeAway, na kojima je krajem srpnja u ponudi bilo ukupno 236.800 smještajnih jedinica iz Hrvatske.

Ove godine je na online portalima zabilježena visoka stopa rasta prodaje smještajnih kapaciteta (+12,4 posto), a porasla je i prosječna cijena (+6 posto), čime je prihod u tom dijelu turizma u razdoblju od kolovoza 2018. do srpnja 2019. godine dosegnuo 2,03 milijarde eura. Istovremeno, zauzetost kapaciteta u objektima u domaćinstvu dodatno je smanjena, na 22 posto, što je preko dvostruko niže od stope zauzetosti u hotelima (45,1%).

 

Smanjenje PDV-a kao prvi korak stvaranja konkurentnog okruženja za turizam koji ima višekratni učinak na cijelo gospodarstvo

”Kako smo i najavljivali, ova sezona je pokazala da je razdoblje visokih stopa rasta u turizmu iza nas i da slijedi borba za svakog gosta. Želimo li zadržati ostvareni položaj na turističkoj karti, uvjeti poslovanja u turizmu se moraju poboljšati. Jedino na taj način možemo osloboditi novac za ulaganje u ključne preduvjete uspješnosti u narednim godinama. To su nužno povećanje kvalitete smještaja i ukupne ponude te zadržavanje postojećih i privlačenje novih kvalitetnih radnika. Najavljeno smanjenje PDV-a na pripremu i posluživanje jela u ugostiteljskim objektima gledamo kao na prvi korak u smjeru hvatanja konkurentnosti domaćeg turizma sa zemljama u okruženju. Porezno rasterećenje poticaj je ulaganjima u nove hotelske i slične kapacitete koji imaju značajan utjecaj na gospodarsku aktivnost odredišta, ali i čitave Hrvatske”, izjavio je Veljko Ostojić, direktor Hrvatske udruge turizma.

Iz HUT-a su ponovili da sve europske države koje Hrvatskoj u turizmu predstavljaju konkurenciju imaju sniženu stopu poreza na dodanu vrijednost za hotelski smještaj i za ugostiteljske usluge, s ciljem stalnog poticanja razvoja turističkog sektora i gospodarstva u cjelini. Prema istraživanjima, hotel sa 100 soba stvara 17 puta više radnih mjesta od 100 apartmana u privatnom smještaju, ostvaruje devet puta višestrukog učinka na ostatak gospodarstva i zauzima tri do sedam puta manje prostora. 

 

Plasman proizvoda kroz ugostiteljstvo ima najveći učinak

Kako bi ilustrirali činjenicu da država polučuje najveće gospodarske i novčane učinke prodajući proizvode kroz kanal ugostiteljstva, kao i da turizam predstavlja najučinkovitiji oblik „izvoza", u HUT-u su napravili usporedbu učinka prodaje boce vina kroz različite kanale distribucije. U plasmanu kroz ugostiteljstvo iznos poreza na dodanu vrijednost po boci vina je 2,2 puta viši nego u maloprodaji, porezi i doprinosi na plaće su preko 12 puta viši nego u izvozu, te preko 20 posto viši nego kod plasmana vina u maloprodaji. Ujedno je i zaposlenost u ugostiteljstvu viša nego u drugim kanalima distribucije, kao i devizni dio koji je barem četiri puta viši negoli u drugim kanalima.

Dodatno, anketa među vodećim hotelsko-turističkim tvrtkama u Hrvatskoj pokazala je da je udio proizvoda i usluga hrvatskog porijekla u ukupnoj potrošnji značajan. Te tvrtke koriste prevladavajući udio domaće proizvodnje, posebno u dijelu pekarskih proizvoda (87 posto), u građevinsko-instalaterskim uslugama (72 posto), te natpolovični udio u potrošnji alkoholnih pića (65 posto) i napitaka (66 posto), mesa i mesnih proizvoda (64 posto) te povrća (54 posto).

  isprintaj članak