19.2.2013. 19:49:00   
Što posao čini vašem tijelu?


Svi mi ponekad zastenjemo: „Uh, ovaj će me posao ubiti!“ ne razmišljajući pri tome previše. No za neke ta rečenica postaje neizdrživa stvarnost. Jedna nam se čitateljica povjerila kako je jedva uspijevala provjeriti poruke na svom BlackBerryju nekoliko minuta dnevno – „Osjećala sam se kao da mi netko nožem probija vrat. Bol se spuštala niz ramena po cijeloj dužini kralježnice.“  Uskoro je bol postala kronična i boljelo ju je i u drugim položajima. Došlo je do toga da se jednog dana nije mogla ustati iz kreveta uz koji je ostala prikovana tjedan dana u stravičnim bolovima. Uskoro je napustila dotadašnju karijeru i počela pisati knjige. Savjet koji bi voljela da je znala prije? Da jednostavnim držanjem uređaja u razini očiju, umjesto da se saginjete nad njega kao što nas većina radi, možete maknuti dio opterećenja s vrata i kralješnice.

Postoje mnogobrojni sitni trikovi kojima, bez obzira kojim se poslom bavite, možete sami sebe poštedjeti bolova. A čini se kako nam danas ti savjeti trebaju više nego ikada. Većina ljudi se žali na bolove izravno povezane s poslom koji obavljaju: glavobolje zbog dugotrajnog gledanja u ekran računala, bolovi od previše stajanja, stres zbog radnog ozračja…. Lista je poduža. Poteškoća je što se uglavnom te poteškoće rijetko povezuju s poslovnim okruženjem. Dio je odgovornosti svakako i na kriznom stanjui u kojem smo se našli. Zaposlenici često preskaču stanke za ručak, dolaze ranije, odlaze s posla kasnije, a sve kako bi se dokazali i ne bi izgubili posao. Čini se da se kronični stres zbog posla pretvorio u pravu epidemiju. nije bitno provodite li dan za radnim stolom, iza blagajne, jureći bolničkim hodnicima ili razvozeći djecu na razne aktivnosti donosimo nekoliko savjeta kako da zaštitite svoje zdravlje.

 

Sjedite cijeli dan?

Općepoznato je da je previše sjedenja loše za vas. Ne samo zbog pritiska na donji dio leđa i trticu i tako uzrokuje velike bolove kod mnogih već su i novija istraživanja pokazala da sjedilački način života povećava mogućnost obolijevanja od raka i srčanih bolesti. Istina je da se većina istraživanja bavila time kako provodimo život nakon posla, ali i oni koji cijeli dan sjede u uredu moraju poduzeti neke korake kako bi se zaštitili. Sjedenje je najpasivniji način provođenja vremena, ako zanemarimo ležanje, naravno. Što više vremena provedemo u tom položaju manje energije potrošimo i veća je opasnost od obolijevanja. Kako ostati zdrav:

Način na koji ćete potjerati bol u leđima, ali i smanjiti opasnost od puno ozbiljnijih bolesti jest, zapravo, jednostavan. Svakih sat vremena ustanite se i pet minuta radite nešto drugo. Nije loše u početku naviti alarm kako bi vas podsjetio na to. Jednostavan odlazak u zahod ili do uređaja s vodom će biti dovoljni za početak, no što ste aktivniji to bolje za vas. Recite suradnicima da uzimate kratku stanku i prošećite gore-dolje po stepenicama ili napravite nekoliko krugova oko zgrade. Ukoliko vas muče bolovi u donjem dijelu kralježnice u sve ovo uključite i istezanje, barem jednom svakih nekoliko sati. Stavite gležanj jedne noge na koljeno druge, sagnite se i ostanite tako nekoliko sekundi. Tada zamijenite noge. I još jedan savjet: ukoliko cijeli dan provedete sjedeći za radnim stolom, potrudite se da tako ne provedete i ostatak dana. Najgore što možete učiniti za sebe jest zasjesti pred televizor. Uključite se u neku laganu aktivnost, prošećite psa, poigrajte se s djecom…

 

Domaćica ste koja brine o djeci?

Prvo vam želimo čestitati na količini kalorija koje sagorite svaki dan! Uz svo nošenje djece i guranje kolica u šetnjama, majke male djece često imaju noge pune mišića i odlično foblikovane ruke. no, istovremeno, mnoge imaju problema s bolovima u donjem dijelu leđa i ramenima. Majčinstvo može biti zaista teško za vaše tijelo.

Kako ostati zdrav: Prvo savjet za žene s malenom djecom. Kada ih dižete težinu prebacite na noge, kao kad dižete bilo što teško, pogotovo ako dijete podižete s poda. Ukoliko ste visoki svakako kupite kolica kojima možete namjestiti rukohvate tako da vam ruke stoje pod kutom od 90 do 100 stupnjeva. Ukoliko su vaša djeca veća pretpostavka je da ćete biti češće za vupravljačem automobila razvozeći ih po raznim aktivnostima. Vrlo jednostavno si možete pomoći stavljajući zamotani ručnik na sjedište iz donjeg dijela leđa. To će vas potaknuti da sjedite uspravno te da upotrebljavate mišiće trupa, smanjujući tako napetost u leđima.

 

Puno vremena provodite tipkajući na računalu?

Provodeći 20 ili više sati tjedno za kompjutorom povećava opasnost od ozljeda zapešća. Nije rijedak slučaj da osobe, uz četrdeset satno radno vrijeme provedeno pred računalom, kod kuće nastavljaju s istom aktivnošću, bilo zbog posla, bilo zbog zabave. Takve osobe pate od bolova u zapešćima i podlakticama. Fizikalna terapija, nošenje steznika ili injekcije steroida mogu pomoći privremeno ukloniti te bolove uzrokovane ponavljanjem istih pokreta. No često su oštećenja takva da jedino operativni put može ukloniti sve probleme. Zato je sprečavbanje prvi korak.

Kako ostati zdrav: Dok tipkate držite zapešća u neutralnom položaju. – nikad ih ne oslanjate na stol ni ne držite previsoko u zraku. U idealnim uvjetima podlaktice bi vam trebale odmarati na naslonima za ruke.  Pomoći će i uzimanje kraćih pauza od tipkanja, barem nekoliko minuta svakog sata. Smanjite tipkanje: ukoliko možete nekoga nazvati umjesto da mu napišete e-mail, svakako to učinite. Žene bi trebale tijekom mjesečnice još ozbiljnije shvatiti naputke o uzimanju predaha. U „tom dijelu mjeseca“ tijelo im zadržava vodu, uključujući područje ruku i zapešća što povećava pritisak na živce. Tko bi to rekao?

 

Radite uglavnom noću?

Najstrašniji rezultati istraživanja sačuvani su za osobe koje rade noću. Jedno od njih pokazalo je da medicinske sestre koje rade pretežno po noći češće obolijevaju od karcinoma dojke od onih koje rade uglavnom po danu, dok je drugo pokazalo da ljudi koji rade noćne smjene češće obolijevaju od sindroma iritabilnog crijeva. Poremećaj spavanja jest glavni krivac tome, no stručnjaci ipak upozoravaju da je problem i u prehrambenim navikama. Nakon cijele noći na poslu uz kojeg ne stižete jesti najjednostavnije je uzeti nešto na brzinu na putu kući. Takav način prehrane može dovesti do prekomjernog debljanja i problema sa želucem.

Kako ostati zdrav: Uvijek odspavajte svojih sedam do osam sati dnevno i neka vam to bude osnovno pravilo kojeg se pridržavajte i vikendima. Nije lako spavati dok je vani danja svjetlost, a vašem je tijelu tada u prirodi da bude budno i kreće se. Doskočite tome tako da na putu kući s posla stavite tamne sunčane naočale kako biste smanjili na minimum izloženost dnevnoj svjetlosti, a kad stignete kući smanjite temperaturu u spavaćoj sobi, zamračite prostoriju i stavite čepiće u uši kako biste izbjegli ometanja. Ako možete odrijemajte na poslu tijekom „stanke za obrok“. To je posebno korisno između ponoći i ranog jutra. I nikad ne preskačite spavanje na slobodnim danima, morate nadoknaditi nedostatak sna kako god znate.

 

Satima stojite na radnom mjestu?

Ako gledate s pozitivne strane vaš je posao aktivniji od osobe koja radni vijek provede za stolom te samim time imate malu prednost u borbi protiv srčanih bolesti i debljine. No, s druge strane, svatko tko je bar jednom u životu šetao satima muzejom ili po zabavnom parku zna da nakon toliko vremena provedenog na nogama one jednostavno bole i otiču. Žene koje provode više od osam sati dnevno na nogama imaju povećanu mogućnost obolijevanja od upale vena.

Kako ostati zdrav: Iako se čini potpuno nelogično, najbolje što možete napraviti za svoje umorne noge na kraju dana jest da se nastavite kretati. Sjedanje i podizanje nogu na povišeno privremeno će vam pomoći, no kretanje je zaista najbolji lijek. Petnaestak minuta žustrog hoda na dan ublažit će osjećaj težine u nogama te smanjiti otok. Nošenje posebnih čarapa za vene također može pomoći. Jest da nisu najljepše no ionako ih se ne vidi ispod radnih hlača.

 

U strašnom ste stresu?

Većina nas je izložena nekoj  razini stresa i to je u redu, čak i pozitivno. Ono što ne valja jest kada postane kroničan i dosegne takvu razinu da su vam tijelo i glava stalno preplavljeni hormonima stresa poput norepinefrina i kortizola. Posljedica takvog stanja može biti nakupljanje suvišnog sala na trbuhu, povišenje krvnog tlaka te povećania opasnost obolijevanja od srčanih bolesti. Istovremeno javljaju se problemi s nekontroliranim emocionalnim ispadima i nesanicom.

Kako ostati zdrav: Postoji li čarobna pilula za uklanjanje stresa? Neki stručnjaci odgovaraju potvrdno – vježbanje! Tjelesna aktivnost dokazano zaustavlja proizvodnju kortizola te se uz njenu pomoć rješavate napetosti u mišićima. I, iako će svaki oblik tjelesne aktivnosti poslužiti svrsi,  intenzivni kardio trening, poput trčanja ili penjanja, će biti najbolji. Jedno je istraživanje pokazalo da žene koje trče 30 minuta dnevno osjećaju manje stresa od onih koje su izvodile laganije vježbe. Što još pomaže? Podrška, bilo od strane terapeuta bilo grupe žena iz poslovnog okruženja. Mnogi od nas nisu navikli tražiti pomoć drugih, ali ponekad je to jedini način.

Uživate u glazbi? Odlično! Glazba nas može u potpunosti opustiti, skrenuti nam tijek misli, spustiti krvi tlak i puls. Ukoliko ne možete slušati glazba na radnom mjestu, stavite slušalice i pustite glazbu koja vas opušta.

U konačnici nije važno kako provedete radni dan (ili noć), vi ste ti koji imate izravan utjecaj na vlastito zdravlje. Ne okrivljavajte poslodavca već uzmite stvari u svoje ruke, promijenite životne navike, a ukoliko mislite da vam je zbog posla zaista loše, otiđite liječniku.

 

 

Copyright (c) Turistplus
www.turistplus.hr