13.3.2013. 9:23:00   
Čini li nas mlijeko vitkim?

Studijska istraživanja ukazuju na to da povećana potrošnja mliječnih proizvoda dovodi do značajnog smanjenja prekomjerne tjelesne težine i udjela masnoća.

Hollywoodske zvijezde, svjesne svoje ljepote, kao što su Madonna ili Alicia Silverstone, izbjegavaju mlijeko kao Sotona svetu vodu. U obećanoj zemlji zvijezda i manje poznatih zvijezda, to piće, kao bjelančevina životinjskog podrijetla, već desetljećima ima vrlo loš ugled. Već je Victoria Principal, očajna kućanica Pam u kultnoj TV-seriji „Dallas“ davno odala u razgovoru, da ona ne jede mliječne proizvode jer su otrov za izgled tijela i ten. Stoga si mnoge filmske zvijezde, dugolančane masne kiseline, kao što su mliječni protein, kompleks vitamina B i mnoštvo bioaktivnih tvari u mlijeku, u najboljem slučaju dopuštaju samo za vanjsku primjenu na koži – u obliku mliječne kupke. Ppoznato je da je to već pomoglo Kleopatri kako bi postala najljepša žena svijeta.

 

Prominentne mliječne djevojke

Međunarodna imidž kampanja s modelom kao što je Naomi Campell pokazala je uspjeh budući da su djeca i mladi ponovno  posegnuli za tekućom bombom kalcija kako bi potpomogli razvoj svojih kostiju. Kod odraslih, mlijeko i njemu srodne životne namirnice, kao i uvijek, i dalje na sebi imaju etiketu „deblja“. U restriktivnim kalorijskim dijetama, za one koji su spremni smršavjeti na takav način, uzaludno se traži dnevno potrebna čaša neobranog mlijeka. Dozvoljenim alternativama kao što su osiromašeni jogurt ili nemasni topljeni sir, osim masnoće koja daje poseban okus, prije svega nedostaje okus, a time i odgovarajući užitak jedenja, odnosno pijenja.

 

Učinak anti-gojaznosti

Nada se na obzoru proizvođača mlijeka, koji se već godinama svim sredstvima bore za bolji ugled svojih proizvoda, pojavljuje samo u obliku različitih međunarodnih istraživanja. One su, prije svega, ispitivale ulogu mineralne tvari kalcija kao mogućeg najbitnijeg „upravitelja prekomjernom težinom“.

„Već od 1970. godine su znanstvenici u epidemiološkim, eksperimentalnim i kliničkim istraživanjima ukazivali na to, da bi mogla postojati povezanost između redovnog unosa kalcija putem mliječnih proizvoda i sniženog udjela masnih tvari u tijelu“, objašnjava sveučilišna profesorica Petra Rust, znanstvenica za pitanja prehrane na odjelu nutricionističkih znanosti Sveučilišta u Beču. Osamdesetih godina prošlog stoljeća je veliku pozornost pobudilo promatranje štakora u smislu da je kalorijski bogata, ali također i kalcijem bogata prehrana, kod predebelih štakora s povišenim tlakom, dovela do razmjerno umjereno povećane tjelesne težine. Rust kaže: „Taj takozvani „učinak anti-gojaznosti“ bi doveo u pitanje rašireno mišljenje da mlijeko na temelju masnoće deblja, te bi dao svoj doprinos povratku tom važnom izvoru kalcija.“

 

Kalcij sužuje masne stanice

Trenutno se postojeća saznanja o djelovanju mliječnih proizvoda ponovo procjenjuju. Lako je moguće da jogurti i slični proizvodi iz iste linije proizvoda čak služe za sprečavanje prekomjerne težine i iz toga proizišlog metaboličkog sindroma koji je zdravstvena posljedica dugogodišnjeg stanja pretilosti (pogledajte tablicu na vrhu). Pretpostavke koje govore o tome na koji način sastojci u mlijeku mogu dovesti do topljenja neželjenih zaliha masti, zvuče u najmanju ruku uvjerljivo. Najbolja provedena znanstvena teza razjašnjava kalcij i njegovu koncentraciju u unutarnjim tjelesnim stanicama. Testiranje masnih stanica miševa i ljudi jednoznačno odaje da je skladištenje masnoća u stanicama stimulirano smanjenim unosom kalcija. I obrnuto: što bi više kalcija uspjelo doći u stanice to biste bili „mršaviji“, jer je zbog mineralne tvari očigledno onemogućeno skladištenje masnoća.

 

Dugotrajne studije mliječnih proizvoda.

Sljedeća teorija o „mršavljenju uz pomoć mlijeka“ nas vodi izravno do crijeva, gdje se pojedini sastojci namirnica razgrade u najmanje molekule, putem sluznice apsorbiraju i tako odlaze u krv. „ Ovdje kalcij može povezati masnoće iz namirnica u takozvane kalcijeve sapune“, informira prehrambena znanstvenica Rust. „Kalcijem bogata prehrana time potpomaže stvaranje neapsorbiranih kompleksnih masnih kiselina, koje se tada kao nerazgradive izlučuju, a time se kao nataložena masnoća ne mogu dalje koristiti.“ Znanstvenica, doduše, utjecaj takve sposobnosti kalcija ocjenjuje kao neznatan. S druge strane, dugogodišnja promatranja pokazuju da kod osoba koje unose mliječne proizvode, postoji jasna povezanost s udjelom masnoća u tijelu. U okviru dugogodišnje britanske studije koja je 2007. godine objavljena u „Journal of Epidemiology and Community Health“ znanstvenici su putem upitnika objavili zdravstvene podatke za 2.400 anketiranih muškaraca u starosnoj dobi od 45 do 59 godina, promatranih u vremenskom razdoblju od 20 godina. Osim parametara kao što su tlak, razina inzulina i indeks tjelesne težine (BMI), također su vrednovane i prehrambene navike. Oni muškarci koji su dnevno popili pola litre mlijeka ili su unosili određenu količinu mliječnih proizvoda, su imali upola manji opasnost obolijevanja od metaboličkog sindroma.

 

Važno je znati o kalciju

1. Dnevna potreba za kalcijem:

Odrasli 1.000 miligrama

Mala djeca ovisno o starosnoj dobi približno 600 mg

Djeca:

10 -13 godina  1.100 mg

13 -19 godina  1.200 mg

Trudnice nemaju povišenu potrebu za mineralnom tvari, jer se zbog hormonalnih promjena kalcij iz kostiju ne izlučuje. Kalcij se, u kombinaciji s mliječnim bjelančevinama u ljudskom tijelu može vrlo dobro iskoristiti. Kako bi pokrili dnevnu potrebu za kalcijem i također spriječili osteoporozu, kao dnevni unos za odrasle prehrambena znanstvenica Petra Rust preporučuje:

1 – 3 kriške nemasnog sira

1 jogurt, 1 čašu mlijeka

 

2. Bioaktivne tvari u mlijeku

Kalcij u mliječnim proizvodima bi, prema ispitivanju, trebao biti glavni motivator za smanjenje tjelesne težine kod predebelih ljudi, ali se i daljnjim dvjema sastojcima pridaje gotovo usporedivo djelovanje. Kod tog problema nema ništa novog: ove aktivne tvari djeluju samo u sklopu mlijeka, a ne izolirano – nešto kao dodatak prehrani. Stoga će niskokalorična „mliječna pilula“, za sve one koji su spremni pomoću nje mršavjeti, biti tek vizija daleke budućnosti.

Protein sirutke

Sadrži bioaktivne supstance koje same ili sinergično prodiru u izmjenu masnih tvari. Tako, između ostalog, blokiraju jedan enzim koji potpomaže skladištenje masnoća u stanicama. Sluti se dalje, da i najmanji sastavni dio proteina sirutke, aminokiseline valin, leucin i isoleucin zajedno s kalcijem, ubrzavaju preraspodjelu energije iz prehrane iz masnog tkiva u mišićno tkivo.

Konjugirano linolinska kieselina (CLA)

Stanične studije, kao i istraživanja na životinjama, su potvrdile da ova masna kiselina smanjuje odlaganje masnoća u masnim stanicama - ovisno o količini, vremenskom razdoblju primjene i vrsti životinje. U ljudi je taj učinak manje izražen negoli kod četveronožaca. Dodatak prehrani s CLA u stvari rsmanjuje masu masnoća, ali ne poboljšava profil masnoće u krvi i može k tome izazvati neželjene popratne pojave.  

 

3. Prekomjerna težina i metabolički sindrom

„Na europskom području polovica svih odraslih ljudi i petina djece pati od prekomjerne težine“, objašnjava prehrambena znastvenica Petra Rust.

Uz debljinu kao rizični čimbenik postoje još tri rizična čimbenika:

- diabetes mellitus

- poremećaj u razmjeni masnoća u organizmu (povišene krvne vrijednosti triglicerida, HDL-kolesterol)

- visoki krvni tlak.

Postoji izražena opasnost da takve osobe tijekom života obole od srčanih bolesti U tom slučaju postoji takozvani „metabolički sindrom“. Posebno negativan učinak ima taloženje masnog tkiva u području trbuha i na unutarnjim organima. Ta unutarnja trbušna masnoća je metabolički vrlo aktivna. Utječe na razmjenu masnoća i ugljikohidrata (razmjenu šećera) na takav način da posljedice mogu biti smetnje u razmjeni masnih tvari i dijabetes. Povišeni rizik postoji za žene koje u obujmu struka imaju preko 88 cm i za muškarce koji imaju opseg struka preko 102 cm.

 

Nema učinka kod vitkih

„Također je i kod drugih empirijskih metoda pojačano jedenje mliječnih proizvoda kod debelih ljudi dovela do jasnog smanjenja tjelesne težine i udjela masnoća“, zaključila je Petra Rust. Kao pozitivno iznenađenje se pri tome pokazala i činjenica da je postupak smanjivanja masnoća usmjeren upravo na tu, prije svega, „ružnu“ trbušnu mast. Upravo taj – također estetski neželjeni plutajući obruč, je posebno rizičan čimbenik koji ugrožava zdravlje i rizičan je čimbenik za nastajanje smetnji u optoku krvi. To je spoznaja koja barem za buduće generacije može značiti odgovarajuću zdravstvenu skrb.

 

Za vitke ljude

Kod testiranih osoba normalne tjelesne težine se nije ustanovio vidljiv utjecaj mlijeka na naslage masnoće. „Jer ta grupacija ljudi ionako slijedi zdravi način života s uravnoteženim načinom prehrane“, zaključuje nutricionistica.

 

Tablete kalcija nisu dovoljne

Dakle, onaj tko vjeruje da će s obzirom na mnoge obećavane spoznaje o mlijeku i kalciju moći postići učinak smanjenja masnoće samo pomoću dodataka prehrani u obliku tableta, se tome uzalud nada. Ovdje se ponovo potvrdio takozvani „matrični učinak“. Već je istraženo imaju li tablete isto djelovanje bez jedenja i pijenja stvarnih mliječnih proizvoda. Izolirani kalcij jasno pokazuje smanjenu djelotvornost, što je i objašnjivo zbog postojanja mnogo bioaktivnih tvari u mlijeku, kao što su mliječni proteini i konjugirano linolinska kiselina. Za javnu propagandu takve spoznaje „koja je u SAD-u već u tijeku“, Rust smatra da bi bilo potrebno provesti daljnje kontrolne studije u proširenom obliku. Znanstvenica je ipak došla do pozitivnih zaključaka: „Mnoge takve studije nedvojbeno su opovrgnule predodžbu da mliječni proizvodi debljaju. Radi toga za mene ne postoji razlog da ih se ukloni s prehrambenog plana pretilih ljudi ili onih s normalnom tjelesnom težinom. Sasvim suprotno: redovna potrošnja mliječnih proizvoda je bitan sastavni dio uravnotežene prehrane.“

 

Pomaže li bioenergija kod smanjenja tjelesne težine?

Bioenergijom se ne može smanjiti tjelesna težina, ali se može uravnotežiti rad organa, te, što je najvažnije, utjecati na psihičke sposobnosti. Time se itekako pomaže osobama koje su s odlučile na dijetu, odnosno smršaviti.

 

 

Copyright (c) Turistplus
www.turistplus.hr