25.6.2013. 15:55:00   
Hrvatska turistička zajednica propustila nevjerojatnu mogućnost promocije Hrvatske

Na koraljni otok Giftun u Hurghadi (Crveno more) u jednom trenu stigne do stotinu takvih brodova s turistima željnjih gledanja podvodnih čarobnih koraljnih grebena


Moje jučerašnje gostovanje u emisiji ZOOM na Z1 televiziji naknadno me nagnalo na razmišljanje o vlastitom nastupu i svemu što se nisam sjetio reći ili je jednostavno bilo premalo vremena. Iako su razlog mog gostovanja bile niske cijene ljetovanja u Tunisu, Egiptu, Cipru, Turskoj i sl. razgovor je prvo krenuo o propuštenoj dodatnoj promidžbi Hrvatske na prostoru Europske unije.

 

Kako je trenutno...

Kada se čitaju planovi rada Hrvatske turističke zajednice (HTZ) vidljivo je da se  pojedinačno, veći dio novca ulaže u internet oglašavanje što i nije nešto što će nam donijeti ne znam koliko turista budući da već svaka "šuša" kod nas ima svoju stranicu, baš kao i u svijetu.

Kada već govorim o web stranicama u hrvatskom turizmu odmah ću odati da su često slabo informativne, nisu aktualne, nepregledne su i - nepismene, posebno ako je riječ o stranim jezicima.

U planu oglašavanja HTZ-a sve više su zanemareni tiskani mediji, a koje mladi i dalje čitaju, dok elektronski služe za emitiranje prastarih reklama, a jedna od vrednijih je odbačena nakon kritike političarke Jadranke Kosor s upitnim znanjem o marketingu.

 

A kako je trebalo biti...

Najučinkovitiji način oglašavanja su sponzorirani tekstovi. Dakle, platim objavu nekog teksta, reportaže ili foto-reportaže i to uvijek po nižoj cijeni od predviđene za klasično oglašavanje. Tako, ako jedna stranica klasičnog oglasa stoji 8.000 kuna, a dvije, recimo, 16.000, za sponzoriranu reportažu na dvije stranice će biti plaćeno samo 12.000 kuna. Tako glasi nekakav prosjek redovnih cijena za oglašavanje u našim časopisima.

No, zaboravlja se da je svaki od njih predvidio popuste na količinu oglašavanja, ali i proviziju marketinškoj agenciji čak do 30 posto! Osim toga, stanje tržišta i recesija učinili su svoje pa se već u samom početku može od nakladnika tražiti popust od 50 i više posto.

Isto vrijedi i za elektronske medije.

Hrvatska turistička zajednica uglavnom koristi usluge marketinških agencija i povisuje troškove oglašavanja najmanje 30 posto, a izravnim ugovaranjem mogla bi ih sniziti i do čarobnih 60 posto! Jamčim napisano!

 

Snaga sponzoriranih tekstova i emisija

Kada sam svojevremno ljudima u HTZ-u objašnjavao važnost hrvatskog tržišta i snagu lokalnih medija djelomično su me poslušali i pred dvije godine je provedena marketinška kampanja kojom se htjelo ukazati na hrvatski turizam. Nažalost, nisu me poslušali u cijelosti tako da su zakupili prostor za oglas A4 formata u tjednicima klasičnog formata dnevnih novina čime su postali neuočiljivi među ostalim oglasima ili tekstovima.

Moja ideja je bila da se svaki tjedan na cijeloj stranici objave zanimljivi tekstovi -reportaže o "nepoznatoj" Hrvatskoj kao npr. o rimskim carevima i nalazištima u Vinkovcima (studio Vinkovačke televizije se nalazi na rimskom forumu, jedan od kafića na iskopinama iz toga doba i sl.), Batini (spomenik na čuvenu Batinsku bitku s prekrasnim pogledom na Dunav, a čije održavanje i danas plaća Ruska Federacija), Park prirode Papuk (hrvatski Yelowstone), Đurđevac i Brač (pustinje), Lepoglava (krvavi dijamanti - nalazište ahata), Topusko (priča o "živom blatu", ostacima vulkana, bakterijama koje žive u kipućoj vodi, toliko ljekovitoj vodi koju imaju još samo Vichy, Lipik i Karlovy Vary, a koja liječi i sifilis), Generalski Stol (kuća Božjeg sarkofaga - crkva izgrađena na rimskim sarkofazima i uređena rimskim sarkofazima u Mateškom Selu), Krapina (Trški vrh kao naše najstarije Marijansko svetište u kojem su boravili i najpoznatiji europski srednjovjekovni carevi i kraljevi), Kistanje (manastir Krka s katakombama, a u kojem je propovijedao i svetac Pavao u I. stoljeću), Veliko Trojstvo (stazama druga Tita - zanimljiva priča o braku, djeci, grobovima, sačuvana kuća u kojoj je radio), pa dalje o Ogulinu i Đulinom ponoru, Solinu kao kolijevci kršćanstva, zadarskom forumu starijem od rimskog, možda preko Muzeja straha (patologije) na zagrebačkoj Šalati, Julesa Verna u Pazinu ili kamenih labirinta u Badičanu pa, između ostalog, do leptira u službi ljepote u Konavlima.

Sve to je moglo biti snimljeno i prikazano na televiziji kroz petminute reportaže i ispričano na radio stanicama kroz četiriminutne priče. Naravno, za malo novaca!

 

A gdje je tu Europska unija?

Najučinkovitiji način oglašavanja turizma je kroz plaćeni boravak novinara. Nećemo reći da se turističke novinare potplaćuje već da, budući da borave besplatno, pristojnost nalaže da izostave negativne stvari. Dakle, njihove priče su uglavnom pune lijepih opisa i preporuka, a loši događaji se spominju uzgred kao savjet što treba popraviti ili jednostavno zanemare.

Boravak novinara (domaćih ili stranih) nije skup. Naime, turističke zajednice - organizatori i domaćini, unaprijed planiraju njihov dolazak pa od zrakoplovnih tvrtki dobivaju niže cijene leta. Osim toga, boravak novinara sufinanciraju i lokalne turističke zajednice, hotelijeri i ugostitelji. Svi će oni, u konačnici, biti predstavljeni u tim reportažama.

Upravo sada, početkom ovog ili eventualno sredinom prošlog mjeseca, trebala je Hrvatska turistička zajednica pozvati barem 200 novinara iz svih država Europe, ali i iz naših medija, i to ne samo iz turističkih časopisa (od kojih treba izabrati prave jer objavljene naklade ne znače da ih tko i kupuje) već i glasila auto-moto društava te vodećih tjednika. Što žutiji tisak - to bolje.

Te novinare je trebalo "pametno" rasporediti po cijeloj Hrvatskoj prema ukusima gostiju određenih zemalja. Znamo li koliko Česi cijene kulturu njih usmjeriti prema takvim odredištima, Nizozemci traže prirodu i brda, Francuzi cijene biciklistički trizam - usmjeriti ih u tom pravcu i tako redom.

 

Oglašavanje gotovo besplatno

Pokušao sam izračunati trošak boravka jednog turističkog novinara. Vjerujte, nešto je viši od klasičnog korištenja aranžmana neke putničke agencije. Dakle, tjedan dana boravka stranog novinara s uračunatim obrocima u dobrim i odličnim (ne nužno skupim) restoranima (recimo gostionica Penkala u Šibeniku, restoran Cimplet s gablecima u Varaždinu, gotovo svaki restoran ili gostionica u Kapinsko-zagorskoj županiji ili Istri, pečenjare Gladne oči u Sesvetama ili Remetinec u Zagrebu bili bi ugodno iznenađenje), boravkom u hotelima  tri, četiri i pet zvjezdica i organiziranim izletima stajali bi ne više od 1.000 eura po osobi za tjedan dana u jednokrevetnoj sobi.

A u početku sam naveo prosječne cijene oglašavanja u domaćim časopisima. U domaćim dnevnim novinama cijena jedne stranice je, službeno, do 3.500 eura.

Cijena stranice oglasa u stranim medijima dosiže i 10.000 eura.

U redu, budimo iskreni prema sebi i priznajmo da će svaki od njjih odmah rado prepoloviti cijenu kako bi se "dokopali" oglasa. No, tu još uvijek govorimo o jednoj stranici, a reportaža će biti objavljena na najmanje četiri stranice, izuzev u dnevnim novinama. Računica je jasna: svaki dolazak novinara je vrlo vrijedan poklon za domaćina. Čak zarada!

 

Nije mi jasno

Nakon svega toga nije mi jasno kako Hrvatska turistička zajednica nije iskoristila ovu jedinstvenu priliku za promociju Hrvatske i našeg turizma!? Jedan dan "slavlja" u Bruxellessu i Zagrebu i izložba novinske fotografije (kome li je to samo palo napamet?), uz sve negativne napise o našoj gospodarskoj situaciji, neće nimalo pridonijeti našem ugledu niti dolasku turista!

 

A jesmo li skupi?

Je li Hrvatska kao turističko odredište skupa? Mislim da smo i dalje vrlo povoljno odredište pogledamo li stvarne cijene koje postižemo na stranim tržištima. Hoteli nerijetko preko putničkih agencija u bescjenje nude boravak u njima, a privatni smještaj, naoko skup, je prava blagodat četvoročlanoj obitelji.

Više je pitanje znamo li izvući novac turistima. Odgovor je ne. Izuzmemo li klasične izlete brodom ili autobusom nemamo neku posebnu dodatnu ponudu. Trgovine na moru imaju više cijene negoli na kontinentu, dakle više negoli u Europi, pa čemu bi stranac nešto skuplje plaćao kada više nema povrata PDV-a, a vlastitu proizvodnju ne znamo ponuditi. Jeste li negdje vidjeli trgovine Made in Croatia, a u kojima nude Orljava košulje, Galeb donje rublje, Kotka odijela i slično?

 

A konkurencija?

Izuzmemo li srpanj i kolovoz kada je svugdje sve puno skuplje, većina nama konkurentnih zemalja nude jeftinije aranžmane posebice jer je riječ o all inclusive ponudi. To znači da je sve uračunato u cijenu i nema potrebe za dodatnim trošenjem.

Tunis je zaista jeftino odredište s dobrim i odličnim hotelima. U Tunisu se može boraviti za svega 400 kuna dnevno po osobi u hotelu s 4 zvjezdice a all inclusive uslugom što znači da se jede i pije neograničeno od 7 ujutro do ponoći, besplatni su suncobrani i ležaljke, svaku je večer animacijski program u hotelu i u  tu cijenu su uračunati još i prijevoz zrakoplovom i transferi do hotela uz pratnju vodiča! Dobiva se daleko više vrijednosti za novac, a zemlja je vrlo sigurna.

Egipat i njegov turizam funkcioniraju slično kao i Tunis na all inclusive aranžmanima. Uostalom, tako je i u većini sredozemnih zemalja jer su relativno daleko od europskih zemalja za razliku od Hrvatske koja ima najbliže toplo more. Egipat je nešto skuplji zato što se do, npr. Hurghade s predivnim čistim i toplim Crvenim morem, leti dvostruko douže negoli do Tunisa.

Turska je skuplja, ali i ona nudi hotele za sve ukuse. U Turskoj je, za razliku od Tunisa i Egipta, problem što ćete potrošiti daleko više novaca od planiranog jer je ponuda hrane, pića, odjeće i slično nenadmašna i u usporedbi s Hrvatskom.

Ovaj puta neću o ostalim zemljama poput Bugarske (jeftino i za nas), Cipru (povoljno), Malti, Španjolskoj, Italiji i Portugalu budući da te zemlje neoparavdano slabo posjećujemo.

 

Do Lastova za 2.000 kuna

I za kraj dajem usporedbu. Da biste stigli do Lastova automobilom trebate dvije tisuće kuna za autocestu, benzin i trajekt. A gdje su tu smještaj, hrana, piće? Lastovo je lijepo za Robinzonski odmor. A zaželite li provod umrijet ćete od dosade.

Tako ispada da ćete za isti novac doći u Tunis, na primjer, upoznati nešto novo, dobro se provesti i zadovoljno vratiti kao "kufer" doma. Biram ovo drugo!


 

Copyright (c) Turistplus
www.turistplus.hr